Tilbake i manesjen LLB 2023

Tilbake i manesjen LLB 2023

Selv om Telenor Arena ikke er et sirkustelt, var det likevel mange som kjente lukte av sagmugg da det endelig var duket for LLB-messe, for første gang siden 2019. Rent teoretisk hadde man jo bare gått glipp av en utgave av den toårlige messen, men for mange aktører i bransjen føltes det likevel som var det gått en evighet. Det var også gledelig å se at de fleste også hadde overlevd både pandemi og nedstengning, dette til tross for at flere deler av bransjen var særlig berørt. 56 utstillere befolket utstillingsområdet i de tre dagene til ende.

Det var større variasjon i typen utstillere i årets utgave av messen, og nettopp årene med nedstengning må tillegges årsak til at et økt antall skoler og fagorganisasjoner hadde besluttet å vise seg frem på stands. Flere vi snakket med pekte på at det var utfordrende for arrangører over hele landet å finne kompetent mannskap til alle typer oppgaver under sommeren 2022 da verden endelig skulle oppleve kulturarrangementer helt fri for restriksjoner. Særlig medarbeidere med fagkompetanse var sårt savnet, og nettopp derfor var det flere som både rekrutterte unge til å ta sceneteknisk fagutdanning, samtidig som andre også ville informere om rettigheter og muligheter for de som jobber i en bransje der en høy andel er selvstendig næringsdrivende.

Ellers kunne messen også skilte med andre utstillere som tidligere ikke har vært tilstede på det som har blitt oppfattet som en noe spisset bransjemesse. Digital skilting, ren strøminfrastruktur og praktisk scenografi

Lyd over alt

Immersive sound var det helt store innen lyd på denne utgaven av LLB-messen. Både Avon og Arva hadde installasjoner som demonstrerte opplevelsen for de besøkende i Telenor Arena. Førstnevnte hadde med seg Tom Ammermann  fra New Audio Technology. Ammermann er flere ganger Grammynominert, og har jobbet med lydpionéere som Kraftwerk. Han stod for en annonsert demo av Immersive 3D lyd som trakk mange til Avons stand innerst på utstillingsområdet.

Arva på sin side hadde en permanent installasjon som kunne minne om en privat kinosal, men som likevel var egnet å demonstrere hvordan opplevelsen kunne oppskaleres også for større lokaler som teater, musikkscener og mer til. Mye kan sies om imersive sound, men fordel er først og fremst at man får en større opplevelse av at lyden kommer direkte fra avsender, som for eksempel skuespillere på en scene. Med et mer begrenset lydoppsett kan man ellers, avhengig av hvor man sitter, få inntrykk av at lyden kommer fra et sted, mens den som låter står en annen plass på scenen.

Gammel teknikk i nytt lys

LED har for lengst inntatt bransjen, og ikke bare gjort lamper mer kostnadseffektive, men i takt med utviklingen også gjort produktene stadig kraftigere. Spekteret av produkter til belysning er stort på en messe som LLB, da den omfatter både film- og scenebelysning. Norsk Sceneteknikk er et selskap som satser på sistnevnte marked, noe deres stand også reflekterte. Den så ut som en klassisk teaterscene, der man fikk se deres produkter fylle alle de viktige rollene. Deres TE-serie med lamper har utbyttbare LED-kilder, som gjør at man med en liten investering kan forlenge hele lampens levetid, når lyset svekkes. Det geniale er også at den gamle kilden ikke bare resirkuleres, men at delene i all hovedsak ombrukes når de er sendt i retur. De delene som ikke er utslitt blir tatt ut og satt inn i nye kilder, noe som er veldig ressursreduserende i produksjonen, og gjør at brukere kan senke sitt klimaavtrykk betraktelig.

Ellers var rekken av utstillere som leverer belysning i alle varianter. Cinetek var tilstede for å å demonstrere Dedo Lights reflektorsystem.

Hele bildet

Frontir stilte med stand som frontet det nye konsernet som fungerer som paraply for rekken av selskaper med opprinnelse i produksjonsselskapet TrippelM. Etter en lang periode med flere baller i luften, der utgangspunktet var de samme menneskene, har det blitt bestemt at man skal gjøre felles front, og ikke bare samle bedriftene i et konsern, og en stand, men sågar også en bygning i Oslo. På Telenor Arena var Ole Andreas Løvland opptatt av å formidle dette til kjente og ukjente besøkende. En av bedriftene under paraplyen som kanskje har fått mest oppmerksomhet er Oslo Streaming Center som under pandemien la til rette for strømming som erstatning for fysiske møteplasser. Dette ble en enorm suksess, og reddet hverdagen til en gruppe arbeidere som ellers hadde jobbet mest med events og større arrangementer. Nå i etterkant drives både nye og gamle arbeidsmetoder side om side, i hver sine selskap, men i samme konsern, som sagt.

Ellers har jo produksjonstakten vært opprettholdt i stor grad for de som lever av produksjon av levende bilder, og selskaper som Videoutstyr, In-Site, LaWo, Mediability og andre var til stede for å pleie eksisterende kunder, så vel som å treffe nye.

Vegard Paulsen, Leder i LLB-foreningen.

Vegard Paulsen, som er leder for bransjeforeningen, har det hektisk når vi møter han på messen. Og glad til, for det slik han og de andre medlemsbedriftene ønsker at det skal være. Til tross for at dette er en messe som kun arrangeres hvert annet år, virker de fire årene siden sist messe i 2019 som en liten evighet, selv om det betyr at det egentlig bare er en utgave som har blitt avlyst. Det ble gjort et forsøk på å arrangere messen på våren 2022, men da heller ikke det gikk var årets messe i mars den store markering for gjenåpning av denne typen sammenkomster i den norske bransjen. Gode besøkstall har det også vært. Fasit på fredagen viser at det var rett over 3700 besøkende innom Telenor Arena i løpet av de tre dagene i mars. - Det er svært positive tall, og tilbakemeldingene fra utstillerne er veldig gode, akkurat som vi hadde håpet på, forteller Paulsen. For mange i bransjen var LLB 2023 første mulighet til å treffes i slike omgivelser, selv om en del også hadde fått med seg messer i utlandet også. Endelig hadde normaliteten kommet tilbake også for Lyd, lys og bildebransjen i Norge også.






Når gode råd ikke er dyre

Når gode råd ikke er dyre

En underfundig venn i mørket

En underfundig venn i mørket