LLB-messen fyller 30 år

LLB-messen fyller 30 år

I mars 2019 åpnes dørene i Telenor Arena for tredje gang for LLB-messen, men det er mer historie i dette som etterhvert har blitt en insitusjon i Norge for alle i lyd, lys og bilde bransjen. Messen har vokst seg gradvis større for hver gang den har blitt arrangert, og får styremedlem Vegard Paulsen sin ønsker oppfyllt setter de ny rekord i jubileumsåret. Både når det gjelder utstillere og besøkende.

Oppskriften vil ikke endres vesentlig fra tidligere år. Også i 2019 vil det holdes kurs, gratis seminarer der mange også streames, i tillegg til det aller viktigste, nemlig det som foregår nede på gulvet blant utstillerne. - Vi har jobbet mye med å finne rett balanse mellom messe og kompetanseformidler, forteller Paulsen, og understreker at det er viktig at kursene og seminarene oppleves som en ekstra bonus for de som tar turen. Men det skal heller ikke være pausefyll. - Et godt kurs, eller inspirerende seminar kan være avgjørende for om enkelte besøkende tar turen til Oslo, kanskje fra en helt annet kan av landet, forkalerer Paulsen. Det er i møtepunktet mellom utsyr og kompetanse at slike messer gir mest tilbake til de besøkende, utdyper han videre.

 Vegard Paulsen er daglig leder ved Japan Phot Fredrikstad, og styremedlem i LLB.

Vegard Paulsen er daglig leder ved Japan Phot Fredrikstad, og styremedlem i LLB.

Hverken program eller utstillerliste er offentlig tidlig i desember, men en hemmelighetsfull styreleder avslører at det har blitt diskutert om, og eventuelt hvordan, de skal markere at messen har holdt det gående siden 1989. - En markering er ikke noen dum idé, men først og fremst må vi sørge for at vi lager en best mulig messe. Og gjerne enda bedre enn de foregående.

Nytt blod i styret

LLB har hatt en styreendring det siste året. Inn for Ole Herman Larsen har Espen Hådi-Siverts, fra First Audio, kommet, og han ser frem til å være med på å arrangere sin første LLB-messe. - Vi har jo deltatt som utstiller i flere år tidligere, og jeg synes messen er et viktig arrangement i bransjen i Norge.

Ronald Hernes er ny daglig leder i Benum, selv om han har vært fast inventar der lenge. Men han er mangeårig medlem av LLB-styret. - Vi ser frem til å gjennomføre kanskje den beste LLB-messen til dags dato i jubilumsåret, sier han med solid selvsikkerhet. Han legger til at de ser positivt på at det kommer et bredereutvalg av utstillere, og sier de har åpnet for at flere aktører, som de tidligere ikke følte passet profien, nå får anledning til å delta. - Vi ønsker at flest mulig skal få et forhold til messen som bransjens egen messe, konkluderer han.

Nye og gamle utstillere

Avon har flere ganger deltatt som utstiller på LLB-messen, og ser frem til å gjøre det igjen i 2019. De er godt forberedt, og skal ha en stand på 10 x 5 meter. Med fullt fokus på lyd, i forskjellige miljøer. Det blir en setting som viser live-scene, en klubbsetting og en mikrofonsetting. - Tanken vår er å gjenskape miljøene vårt utstyr brukes i, og vi tenker at en tredeling av de 150 kvm vi har til rådighet egner seg godt til å vise bredden i vårt sortiment. Foruten å stille opp selv har de invitert med seg representanter fra de forskjellige leverandørene sine. Fra Vue Audioteknik kommer Ken Berger, Jim Sides fra Elektric og Bill Woods fra Funktion One.

Videre kan Edgar Andraa Lien, hos Avon, avsløre at de legger opp til en stand med høy sosial faktor, utlodding av bra premier og mye kompetanse på lyd. - Vi satser på at det kommer minst like mange besøkende som det gjorde på sist messe. Helst flere. Avon er i sitt 12. år som bedrift og vi opplever at vi i mindre grad må lokke folk til vår stand, forteller han. Han legger til at det er hyggelig at folk føler det er naturlig å ta turen innom når de har stand, men også at det forplikter. - LLB-messen er veldig bra for hele spekteret av bransjen, og vi er veldig forøyd med å delta. Det eneste vi savner, og håper blir gjenninnført, er kåringen av årets stand, forteller han lurt. Det kan kanskje virke som en bagatell, men Lien mener slike ting gjør at utstillerne strekker seg litt lenger når det planlegger og utformer sin plass på gulvet.

Interfoto er ikke en veteran på messen, men håper selvsagt på å bli det. - Vi har ikke tidligere prioritert LLB-messen, men bransjen er i utviklinng og ikke minst målgruppen har vokst, så vi ser at vi er en naturlig del av dette utstillingsvinduet, forteller Karen Norton. Interfoto kommer til å ha stort fokus på RED, og vet at de treffer mange av sine kunder blant de besøkende på messsen. Det har de erfart når de selv har vært besøkende tidligere. Når vi snakker med de har de ikke fullført planene om utformingen av deres stand, men ser frem til å vise frem sitt utvalg av utstyr for proffesjonelle videografer fra hele landet. - LLB-messen er en arena som knytter bransjen sammen på tvers av fagområdene, og en nyttig møteplass, internt i bransjen og mot publikum.

 Telenor Arena på Fornebu huser LLB-messen for tredje gang.

Telenor Arena på Fornebu huser LLB-messen for tredje gang.

Atendi kommer på LLB-messen 2019 for å gjøre tilværelsen lysere for alle. Seg selv inkludert. de har i alle år jobbet medfast og mobile installasjoner for scene og offentlige rom, og ser med forventning frem mot messen i mars. Einar Borge Vike er daglig leder, og har gode erfaringer som utstiller tidligere. Både i Oslo spektrum og i Telenor Arena. Han forteller at skepsisen i forkant av flyttingen ut av sentrum viste seg ubegrunnet, og synes det er flott at messen har økt i omfang, både av utstiller og besøkende. Han tror på nye rekorder i år. - Atendi ønsker å være store på lys, men også på de andre varene og tjenestene vi tilbyr. For oss er det den helhetlige løsningen for kundene som er viktig, og på LLB-messen får anledning til å møte veldig mange mennesker og demonstrere hva vi kan, og hva vi kan tilby, forteller Vike. Han legger til at det er positivt at messen har fått fotfeste som samlet arena for en bransje som drar mye veksler på hverandre, og er vel så spent på hva de andre stiller ut, som det de selv har med seg til Fornebu. - Vi synes det er spennende å se hvor mye utvikling det har vært fra år til år, og særlig i lysbransjen der LED-lys blir en stadig vanligere løsning frem for de mer tradisjonelle lyskildene. Deter foreløpig ikke helt klart hvordan deres stand skal se ut, men de ser til å ta fatt på de arbeidet på nyåret.

i 2017 var det over 50 utstillere, og 3500 bsøkende på messens tre åpningsdager Alle vi har snakket med synes dette er gode tall, men samtlige sier også at de selvsagt håper på enda bedre når fasiten er klar etter messen, som varer fra 6.til 8. mars. Listen med utstillere er ikke komplett, men Monitor kommer tilbake med mer informasjon så fort dette er tilgjengelig. I mellomtiden gleder vi oss til mars.




Tidlig julaften på kontoret - Monitor oppgraderer utstyrsparken

Tidlig julaften på kontoret - Monitor oppgraderer utstyrsparken

Kjøper Ullevål Media Center

Kjøper Ullevål Media Center