Munch i nytt lys

Munch i nytt lys

Åsgårdstrand omtales som Vestfolds sørlandsidyll, og de trange gatene som alle strekker seg ned mot kyststripen rettferdiggjør denne beskrivelsen. Bebyggelsen er i stor grad av eldre karakter og har nok, med unntak av nødvendig vedlikehold, ikke endret seg mye siden Norges nasjonalskatt, Edvard Munch gikk til anskaffelse av egen bolig der i 1897, etter å ha forelsket seg i stedet over flere år. Flere av hans viktigste verker har blitt til i byen, eller er inspirert derfra, og Åsgårdstrand har virkelig trykket kunstneren til sitt bryst, etter at huset ble åpnet som museum i 1947, kun tre år etter hans død.

Med tiden har det blitt en utfordring å introdusere Munchs arbeid til oppvoksende Vestfoldgenerasjoner. Derfor har Horten kommune engasjert Presentation Data og Expology til å lage en permanent interaktiv utstilling i gamle Åsgårdstrand rådhus. Dette har de klart på utmerket vis, blant annet ved hjelp av projektorer fra Epson. - Vi fikk en henvendelse fra kommunen, som ønsket å modernisere måten de formidler Munch og hans tilknytning til Åsgårdstrand på, forklarer Kari Gjetrang. Hun er daglig leder, og partner i Expology, en bedrift som siden 1998 har arbeidet med kompetanseformidling i fysiske rom. En rask titt på deres nettsider avslører at de har bred erfaring med alle typer visuelle fremstillinger, digitale eller analoge, enten det er faste installasjoner på museer og opplevelsessentre eller midlertidige utstillinger, for eksempel på konferanser eller messer. Expology har erfaring med det meste, og Gjetrang forteller at en av deres styrker er nysgjerrighet på teknologi og hvordan man bruker den på best mulig måte for mottakeren av ønsket budskap. - Bestillingen i forbindelse med Munchs arbeid var i utgangspunktet enkel, men da vi var på befaring i lokalene fant vi raskt ut at det var den noe begrensede størrelsen på rommet som ville by på de største utfordringene, avslører Gjetrang. Hun fortsetter videre med å fortelle at oppdragsgiver hadde flere ønsker som skulle innfris, som også krevde kreativ tenking for deres del. - Kreativ problemløsning og nye måter å bruke teknologi på er det som driver oss fremover, så det er sjeldent vi ikke takker ja til en utfordring, fortsetter Gjetrang. Ellers vektlegger hun at Expology har fokus på å levere fysiske og digitale opplevelser i rom der tilskueren tar del i budskapet og formidlingen. - Vi omtaler oss gjerne som opplevelsesarkitekter, legger hun til.

Interaktiv og passiv formidling

Utgangspunktet for utstillingen var å vise en animert film som forteller historien om Munchs liv i Åsgårdstrand på en troverdig, engasjerende og tidsriktig måte. Tidsriktig både med tanke på nåtiden, men også med tanke på tiden Munch levde og virket i. I tillegg til en kronologisk og statisk film som kunne stå seg selv, var det et ønske om at deler av utstillingen skulle oppfordre til interaktivitet, kanskje særlig rettet mot unge, eller andre spesielt interesserte. Alt innhold og alle løsninger er produsert i samarbeid av Expology og Presentations Datas, med kun unntaksvis bruk av utvalgte underleverandører på enkelte felt. - Vår styrke er nettopp at vi har nær tilgang på kompetansen som skal til for å utvikle innhold som passer til teknologien vi bruker i oppdragene vi tar på oss, kan Gjetrang fortelle. Dette gjør at de ikke bare holder seg oppdatert på de nyeste og mest spennende løsningene, men også har stort fokus på hva som er det nyeste innen formidling og kommunikasjon, særlig visuelt. - Arbeid med utstillinger gjør at vi henter inspirasjon, og kunnskap fra veldig mange felt innen kulturformidling, og vi er gode på å sette disse sammen på en måte som fungerer for våre kunder. Expology har hovedsakelig Skandinavia som nedslagsfelt, men har også tatt på seg oppdrag utenfor Norden. - I begynnelsen hadde vi stort fokus på pedagogisk formidling, og dette ligger fortsatt i bunnen når vi tar fatt på å utforme nye installasjoner og utstillinger, forteller Gjetrang. Det store flertallet av deres oppdrag har også en pedagogisk agenda ser vi fra deres nettside. Det er mange museer, både offentlig og bedrifter som gjerne vil vise frem sin historie og utvikling av sine produkter og løsninger. - Vår oppgave vil alltid være å formidle det oppdragsgiveren vil ut med på best mulig måte, forteller Gjetrang. Noen ganger er det sånn at kunden vet hva den vil, og Expology må lete frem teknologien som kan løse dette, mens andre ganger er det motsatt. At kunden vet hva den vil si, men ikke har noen tanker om hvordan. Da blir oppgaven å forstå budskapet, finne frem eksempler og foreslå løsninger som gjør jobben.

Presentations Data forener teknologi og tanker

Med over 20 års erfaring med audiovisuelle presentasjoner for næringsliv og offentlige aktører har Presentations Data bygget seg opp et solid kompetansegrunnlag for å finne de riktige løsningene, både kreativt og teknisk, for å få frem det riktige budskapet. Mads Egede Green er den som prosjekterer og står for gjennomføring av deres prosjekter sammen med Expology, i tillegg til å være involvert i andre prosjekter med andre samarbeidspartnere. Teknologi alene er ikke nok for å løse utfordringene en oppdragsgiver står ovenfor. Veien fra konsept til ferdig prosjekt handler mye om å dra veksel på de involvertes individuelle kompetanse. Naturlig nok er denne ofte overlappende, noe Presentations Data opplever som en styrke. - At vi, og våre partnere, har en felles forståelse, og nysgjerrighet, på hva man kan oppnå med teknologi gjør at vi sammen kan gjøre virkelighet av de kreative visjonene som ligger til grunn i slike prosjekter, sier Egede Green. Han legger vekt på at det er verdifullt at de på flere måter er involvert i utviklingen av prosjektene de er involvert i. Det handler både om forståelse, men også om kreativt eierskap til konseptene. Derfor jobber de helhetlig med utforming, innhold i forening med teknologi. Det er viktig for at teknologien tilfører konseptet det lille ekstra. - Den store utfordringen i dette konkrete prosjektet i Åsgårdstrand var størrelsen på rommet, og den relativt store flaten som skulle dekkes med levende bilde, forteller Egede Green. Valget av projektorer falt naturlig på Epson, da de har gode produkter for å løse dette slik kunden ønsket. - Valget av Epson som leverandør i dette tilfellet var på ingen måte tilfeldig, forklarer Egede Green, og legger til de er særlig gode på Edge-blending, godt optikk utvalg og plasseringsvennlighet. Ellers vektlegger han at de alltid velger det utstyr som løser utfordringene best, og at det var Epson i dette tilfellet.

Munchprosessen

Etter at Expology vant anbudet om å lage den interaktive utstillingen tok de direkte kontakt med Presentations Data med en relativt klar visjon. Første steg var å komme frem til de riktige løsningene og virkemidlene for å kommunisere det kommunen ønsket å formidle om Munch og hans tid i Åsgårdstrand. - Vi hadde flere runder der vi, sammen med Expology, finpusset konsept, innhold og uttrykk, og når vi hadde klart for oss hvordan vi ville løse oppgaven kunne vi ta neste skritt, forklarer Egede Green. Da gjaldt det altså å skaffe til veie anvendelig utstyr til den oppgaven. I starten hadde de flere runder der de testet ut flere forskjellige projektorer, og de skjønte raskt at de måtte finne en måte å nedskalere projektorene, uten at det gikk utover lysstyrke og bildekvalitet. - Det er ikke store muligheter for å skjule utstyret vi bruker i Åsgårdstrand, så det var viktig med smarte løsninger og produkter som ikke var visuelt forstyrrende, forteller Egede Green. Epsons hvite projektorer og spesialoptikk, helt oppunder taket er ikke nevneverdige blikkfang, og tar lite oppmerksomhet bort fra det som skjer ellers i rommet. Den gode lyden kommer via tilsvarende hvite og retningsbestemte Edgemax høyttaler fra Bose, diskret innfelt i taket .

Innovativ interaktivitet

En ting er den lineære historien som fortelles på vegger og gulv, men etter at filmen er over åpnes det for at publikum kan ta del i utstillingen selv. - Expology bygget eget digitalkamera som kommuniserer med bildene på veggen, forklare Egede Green. Det er en ganske snedig sak som er bygget inn i et gammelt belgkamera, så man får følelsen av å være tilstede i tiden bildene er malt. Når man peker dette mot motivene på veggen, og klikker på utløseren kommer det opp ytterligere informasjon, også den på veggen om bildene. Det kan være om modellen, eller hvor bildet er malt og annet som bidrar til større innsikt i Munchs virke. På bordet i midten er det en digital dagbok der man kan bla seg gjennom Munchs skisser og notater. Denne er utformet som en åpen bok med blanke sider, mens innholdet kommer fra en projektor i taket direkte over og skifter innhold når det blas i boken. Til sist har de en egen fotoboks, der alle kan gå inn å få tatt et bilde av seg selv, som så blir gjort om til å likne et maleri i Munchs stil. Dette bilde kan man så få overført til sin telefon. "Munchify Me" kaller de denne delen av installasjonen.

Fjernstyrt system, med lave kompetansekrav

Selve systemet drives av en relativt liten teknisk installasjon på bakrommet. Alt de ansatte behøver å befatte seg med er å skru det på noen få minutter før dørene åpnes for publikum. Mange utfordringer og eventuelle feil kan en av Presentations Datas teknikere løse via internett, så det er enkelt for sluttbrukerne å ta dette i bruk. - Det er helt vesentlig for oss at vi leverer løsninger som fungerer, og kan brukes uten at det stiller krav til egne operatører på stedet, forklarer Egede Green, og legger til at det er en av årsakene til at deres løsninger er vellykkede. - Alle klarer og slå av og på en datamaskin, og det er stort sett det som trengs av innsats fra de på plass der vi har levert løsninger, sier han.

Samarbeidet med Expology har strukket seg over flere år, og de setter pris på de som partner å samarbeide med. - Expology utfordrer oss på teknologien, og gjør arbeidsdagen mer interessant, forteller Egede Green.

Dette har Presentations Data levert til Munchutstillingen i Åsgårdstrand gamle rådhus:

6 stk. Epson EB-L1070U med ELPLX01 ultra short throw linse

  • Projeksjonsfrihet i 360-grader

  • Støtter et bredt utvalg av Epsons utskiftbare linser

  • Ren, enkel, kompakt og diskret design. Hvit versjon.

  • 7 000 lumen, 4K enhancement, LUKKET, 3LCD, 2000:1 innebygd kontrast

  • Fem år / 20 000 timers garanti

1 stk. Epson EB-L510U

  • 5000-lumen lysstyrke

  • WUXGA-oppløsning

  • HDMI og HDBaseT

  • Linseforskyvning og mindre, lettere kabinett gjør installasjonen enkel

  • Robust Epson-teknologi med fem års garanti (12 000 timer)

 

4stk. Epson LightScene EV-100

  • Diskret skiltprojektor

  • Lysstyrke på 2 000 lumen og detaljert WXGA-oppløsning

  • Kan takmonteres, stå på gulvet eller festes til en lysskinne

  • Spillelisten kan lastes fra et SD-kort uten behov for datamaskin

  • Holdbar Epson-teknologi som støttes av en fem års, 20 000 timers garanti

2 stk Logitech BRIO STREAM kamera

5 stk Bose Edgemax høyttalere

Bose MB210 Compact Subwoofer

Bose Powermatch PM8500N forsterker

Raspberry Pi 4, 13 inch monitor

Microsoft Surface Studio 2 

Diverse data-/ AV infrastruktur og monteringsløsninger



Praktisk AI vekker liv i gamle minner

Praktisk AI vekker liv i gamle minner

Quine i samarbeid med Adobe og NRK

Quine i samarbeid med Adobe og NRK