Kategorier

Intervjuer
Reportasje
Kronikker
Tester
Produktnyheter
Bransjenyheter

Alt for få vet hvordan live-streaming skal gjøres

Alt for få vet hvordan live-streaming skal gjøres

Karma er basert i Twickenham, en forstad sør-vest i London. Selskapet har jobbet i flere retninger, fra innspilling av spillefilmer og TV-dramaer til direktesending av sport og underholdnings-programmer. En annen avdeling er rettet mot ulike typer spesialfilming, inkludert greenscreen og filming med droner, som blant annet blir utført med IP Live-sendinger. Som selskap er Karma relativt ungt. Det ble dannet i 2009, men i teamet finner vi en rekke legendariske navn innen britisk film- og kringkastingssektor, og de har blitt tiltrukket av visjonen til Karma

De fleste store selskaper og varemerker begynner å oppdage behovet for å begi seg inn i denne sektoren og livestreame fra egne platformer eller til Facebook og andre sosiale medier. Det innebærer også at det har dukket opp en mengde streaming-byråer. Det er sterk variasjon på kvaliteten på arbeidende deres og hos mange klienter er det også stor uvitenhet om hvordan streaming skal utføres og vurderes mener Jon Gout, administrerende direktør i Karma.  – Det handler ikke bare om å sette sammen et utmerket program for et  arrangement og streame det. For at det virkelig skal bli vellykket må det forhåndsmarkedsføres på en så effektiv måte som mulig for å få maksimal ytelse. Etter sendingen må det i tillegg gjøres en nøyaktig evaluering av det hele, det vil si, utføre en stor dataanalyse for å finne ut hvilke målgrupper som så på, hvor lenge, hvor i verden de befant seg og hvordan de delte meningene sine. Vi sørger for at alle disse tre elementene blir utført på høyeste nivå, og det er derfor vi har oppnådd vår posisjon i bransjen. Og Karma har en imponerende kundeliste innen live-broadcasting og streaming inkludert blant andre BBC, ITV, The Royal Albert Hall, Renault, BMW, Virgin Media, Disney, Microsof, Nike, Puma och Renault. Jon fortsetter.  – Vi håndterer livestreaming via nettet og sosiale medier på samme måte som når vi filmer live-sendinger for de store markeds-kanalene. Det er samme høye standard som gjelder og vi har den nødvendige ekspertisen. Det finnes fortsatt manglende kunnskap blant mange foretak og merkevarer, som får for seg at fremgang kan måles i antall treff. Men det er feil. For det handler om å tiltrekke seg eksakt rette målgruppe og etterpå utføre en dataanalyse for å sikre at en har oppnådd dette. Streaming av digitalt innehold og dataanalyser er teknologiene som kommer til å drive handelen fremover de neste ti årene. For det er disse som gjør det mulig for bedrifter og varemerker og nå frem til  sin kundekrets og evaluere den på en måte som ikke har vært mulig tidligere.

Jon Gout, administrerende direktør i Karma

Jon Gout, administrerende direktør i Karma

Høy kvalitet på sosiale medier

Livestreaming og webkringkasting til sosiale medier har blitt så populært at det har startet noe som minner om klondyke-feber. Men mye av det som sendes er av dårlig kvalitet.  Jeg spør Jon om dette byr på problemer. Om sektorens omdømme blir svekket.  -  Vi konkurrerer ofte med nyoppstartede  byråer som akkurat har startet i bransjen og streamer ved hjelp av laptoper og amatørkameraer. Da kan det oppstå problemer med å forsvare kostnaden overfor visse kunder, siden konkurrenter tilbyr sine tjenester til en femte-del av prisen. Resultatet blir deretter. Man får det man betaler for. I slike situasjoner må et ledende merkevarer innen musikk eller mote spørre seg selv om de virkelig ønsker å bli fremstilt på en amatørmessig måte. Heldigvis for oss foretar de feste en streng kvalitetskontroll. Det er også derfor vi har det kaliberet av kunder som vi har, for de vil ikke ta  noen sjanser. 

Det tekniske er bare en del av et store bildet Karma har i tillegg til en bråte med kringkastings-busser,  både for live broadcasting og webcasting. – Systemet i bussene våre er basert på  Tricaster eller Blackmagic-kameraer.  Vi har valgt dem for at det er så lett å skape de nødvendige tekniske løsningene til et hvilket som helst type arrangement. Vi kan filme og redigere live, sende ut til markedskanaler samtidig som vi redigerer og sender klipp på nettet, samt streame til ulike platformer. Det er akkurat den feksibiliteten som trengs i dagens bransje. Men alt det tekniske er bare en del av det store bildet, sier Jon. – De fleste kunder har enda ikke helt forstått hvordan de skal utnytte streaming på  best mulig måte. Den vanligste fellen er at et merkevare tror at arrangementet deres skal få oppmerksomhet kun fordi det streames. Det skjer ikke automatisk. Det inngår mye forarbeid og markedsføring for at arrangementer skal bli snakket om, slik at folk virkelig ser på det. Det er mye snakk om livestreaming til sosiale medier for tiden, men Jon påpeker at Facebook helt klart er den viktigste platformen, langt viktigere enn YouTube og Twiter – 95 prosent av vårt arbeid innen streaming til sosiale medier sendes via Facebook, og fem prosent på YouTube og de andre. På  Facebook kan man nemlig nå riktig målgruppe og det er veldig lett å  måle resultatet, mens det stort sett er umulig på YouTube der seerne forblir anonyme. På Facebook kan man forberede og kontrollere en forhåndskampanje og utvikle den til å tiltrekke flere interesserte.

KING.jpg

Alt må stemme

Mye av dette er nytt for de kundene som kommer inn i spillet for første gang. Jeg spurte Jon hvordan et typisk førstegangsmøte går til.  Vi sjekker først ut på plassen det skal streames fra. Vi besøker stedet for å forsikre oss om at alt stemmer. Om det mangler noen nødvendige tilkoblinger tar vi dem med oss.  Innspillingsstedet avgjør også om vi skal bruke kameraer for flminnspilling med smal dybdeskarphet eller kringkastingskameraer. Deretter går vi igjennom innholdet som skal inngå i sendingen og kaster ideer fram og tilbake for å få manuset på plass. Noen ganger skal det inngå spesifkk grafikk eller  loger. Eter det teststreamer vi slik at kunden får en forståelse over hvordan det kommer til å se ut. 

– Det vanligste er at de vil streame til en spesifikk destinasjon. Hvordan vil de levere streamingen? Hvordan har de tenkt å markedsføre den. Vi sjekker de tekniske forholdene på plassen det skal streames fra. Vi besøker  stedet for å forsikre oss om at alt stemmer. Om det mangler noen nødvendige tilkoblinger tar vi dem med oss.  Innspillingsstedet avgjør også om vi skal bruke kameraer for filminnspilling med mer dybdeskarphet eller kringkastings-kameraer. Deretter går vi igjennom innholdet som skal inngå i sendingen og kaster ideer fram og tilbake for å få manuset på plass. Noen ganger skal det inngå spesifkk grafikk eller  loger. Eter det teststreamer vi slik at kunden får en forståelse over hvordan det kommer til å se ut.  

Større merkevarer har vanligvis et kreativt byrå av noe slag som har tenkt ut en form for konsept for arrangementet, forteller Jon. – Ut fra dete skal vi skape et program for dem. Manus, tider og alt annet planlegges som et program innen tradisjonell kringkasting, det vil si hele teamarbeidet med regissør, produsent , assistenter og overføringsledere.  

Craig WC.jpg

Streaming er ikke bare gratis innhold

Streaming assosieres ofte med gratis innhold, at bedrifter og merkevarer leverer dette for å få  et så stort publikum som mulig. Men det finnes andre måter å streame på, sier Jon. – En viktig  og voksende del av vårt arbeide består av pay-per-view. Arrangementet vil da vanligvis være form for framføring eller forelesning som utføres av en eller fere eksperter på et bestemt område som økonomi, design eller teknikk der de som har betalt kan integrere eller diskutere med de personene som opptrer. Det er arrangement som lønner seg økonomisk sett også. Vi kan hjelpe til med å markedsføre og for eksempel  bygge en minisite spesifikt for arrangementet. En annen økende form for livestreaming er foredragskonferanser, sier Jon. – Det dreier seg da om internasjonale bedrifter som har behov for å holde ulike typer arrangementer. Det blir vanvitig dyrt og tidkrevende om alle deltakerne skal fylle inn fra alle verdens hjørner. Derfor er live-streaming en bedre løsning. Jon understreker også at Karma legger stor vekt på sikkerhet når det kommer til live stream. – Vi er spesialister i Digital Rights Management (DRM) slik at alt innholdet er fullt sikret. Det er også viktig at sendingen faktisk når motakerne og at det er flere kanaler i tilfelle internet vil krasje på stedet.  Avdelingen for spesialfilmning inngår noen ganger i teamet for livestreaming. – Det kan for eksempel handle om streaming fra droner. Teknologien har åpnet helt nye muligheter. Om du har et program som Top Gear så handlet det for ti år siden om å feste et kamera i en bil. I dag kan vi livestreame med hjelp av  HDMI og IP live-kringkasting. Dete er ganske nytt for Karma. – Av konkurransemessige hensyn, vil jeg ikke fortelle deg for mye om våre metoder og utstyr når vi sender ved bruk av IP Live-kringkasting, bortsett fra at vi bruker en kombinasjon av satelitt og cellulær bundet internet-protokolløsninger. Dete er ganske nyt, så jeg tror at de fleste byråer prøver og feiler for å finne løsninger som passer dem. Vår metode fungerer, men det er fortsatt en rekke spørsmål om standardisering av utstyr. 

Rio 2016 02.jpg

360, VR og AR.

For tiden er det mye snakk om 360-flming, Virtual Reality og Augmented Reality. Jeg spurte Jon hvordan han stiller seg til disse teknologiene. – Vi utfører en del VR prosjekter internt, men det er fortsatt nisje-oppdrag. I dagens situasjon er det ingen vits å streame VR fordi det er så få som har headset. Dessuten ser det ut til at dagens klumpete headset først og fremst aksepteres av en yngre generasjonen. Teknologisk er vi meget interesserte i 360-filming, men vi lurer fortsatt på hvordan vi best kan anvende det. For eksempel, testet vi ut oppsett av posisjonene, hva er det som er best, og vi fant f.eks ut på fotoballkamper at det beste er like bak kamera 3, slik at vi kan stå i midten av tribunen og se til begge sider. Da blir det en skikkelig altoppslukende opplevelse. Om man derimot plasserer kameraene bak målene blir det hele totalt forvirrende. For om ballen havner i krysset må man vri hodet helt for å se det. Så spørsmålet vi stiller oss er om vi skal integrere 360-flming som en standard med 2D-kameraer. Vi har også benyttet oss av 360-filming på konserter, der den beste posisjonen er lengst fremme i lokalet. Vi har også eksperimentert  med å plassere et 360-kamera bak sangeren.

Også der holder vi på en evaluering da det handler om å skape den beste mulige opplevelse for seeren. Karma holder også på å utvide sier Jon. – Vi opprettet en amerikansk filial tidligere i år. Den er basert i New York og er med sine fem ansatte fortsatt ganske liten. Hvis alt går som det skal, vil et stort amerikansk selskap innen kringkasting  ta over i løpet av våren, noe som vil være en betydelig utvidelse. Det kommer til å skje ting på andre områder også, avslutter Jon. – Vår etiske filosofi og våre støteprosjektet har virkelig sveiset sammen alle som jobber i Karma. Vi har aldri skrevet om støtteprosjektene på nettsiden vår, men kundene våre liker filosofien. Vi vurderer derfor å gjøre noe mer ut av det hele. Og uten å nevne noen navn, kan jeg si at en rekke ledende artister ønsker å bidra og gi sin støtte til den delen av virksomheten. Så det er uten tvil karma i det hele.

Århus musikkhus tar inn Robe-inventar

Århus musikkhus tar inn Robe-inventar

Woodlite får ny Key Account Manager

Woodlite får ny Key Account Manager