Sennheiser hever røstene for The Voice

Sennheiser hever røstene for The Voice

En nedlagt hangar på Fornebu er arena for livesendingene for The Voice. Mens mentorene er mest opptatt av få maksimalt ut av potensialet til de gjenværende deltakerne før finalen, er Javed Kurd og Andreas Moe først og fremst fokusert på god lyd og pålitelige tekniske løsninger. Det mener de langt på vei å ha funnet med Sennheisers mikrofoner og deres Digital 6000 system for trådløse enheter.

Hva er Digital 6000 systemet?

Dette er en videreføring av Digital 9000 systemet til Sennheiser. Den store forskjellen er en to-kanals mottaker, som gjør produksjon av live lyd betydelig enklere i et trangt bånd. Digital 6000 benytter samme langtrekkende transmisjonsmodus som Digital 9000, kombinert med en svitsjebåndbredde på 244 MHz. Sennheisers bit diversity og prediktive algoritmer etablerer en trådløs forbindelse som skal gi økt stabilitet.

De tre produktene i seriene er mottakeren, EM 6000, mikrofonen SKM 6000 og senderen SK 6000. (se egne faktabokser)

Sennheisers Digital 6000 mottakerer.

Sennheisers Digital 6000 mottakerer.

Ny kapsel

Det er først og fremst kapselen som mikrofonene i Digital 6000 Kurd trekker frem. KK 205 er egentlig laget av Neumann, spesielt for Sennheiser. – Som musikkprodusent føler jeg at opplevelse av lydkvalitet er bra. Problemer med nærtalelyder som popping og stygge s’er har vært mye mindre på denne sesongen av The Voice. Kurd legger til at mikrofonene jo er noe større enn andre mikrofoner. De har en innebygget vindhette som gjør at den er noe større. Samtidig slipper man problemet med å sette på en vindhette på mikrofonene. – Det er en utfordring med TV-sendinger at det også må tas hensyn til det visuelle. Selv om disse mikrofonene er noe større, er de likevel et veldig godt kompromiss mellom lydkvalitet og god TV-produksjon.

Javed Kurd og Andreas Moe er svært fornøyd med valget av Sennheisers trådløse løsninger.

Javed Kurd og Andreas Moe er svært fornøyd med valget av Sennheisers trådløse løsninger.

Mange mikrofoner i lufta

Andreas Moe er lydkoordinater for showet, og har mange hensyn som skal tas. De har 24 kanaler med mikrofoner i Digital 6000 systemet, i tillegg til 14 kanaler for trådeløsIn-Ear. Og så er det 4 kanaler for internlyd for kommunikasjon bak kamera, som fotografer, lydfolk, innspillingsledere med mer. Med nesten 40 trådløse kanaler blir det helt klart en utfordring, særlig i det geografiske området. Fornebu ligger i et område med mye mennesker og aktivitet, og det er trang om plassen. – Digital 6000 er jo et digitalt system som gjør at det krever mye mindre plass, forklarer han. I tillegg til alt det trådløse er det jo selvsagt også en del instrumenter som benytter vanlige mikrofoner med kabel. Hele trommesettet benytter 14 linjer, så kommer gitarer og mikrofoner som tar opp publikumslyd med mer. Totalt sett er det nesten 80 linjer som benyttes til å spille av kun musikk. Legger man til det som benyttes til musikkmix, PA, Monitor og lydkontroll i OB-buss, er antallet betraktelig høyere.

Lyd i flere retninger

Sendingene fra The Voice går live ut på TV, og det er også 630 publikummer som kommer til hangaren til hver sending. De opplever samme show, men ikke samme lyd. I et eget rom sitter lydprodusenten og forbereder lyden, fra scenen, men som skal sendes til OB-bussen som tar sendingen videre ut til befolkningen. Det er denne typen utfordringer som man må forholde seg til ved livsendinger, og det er viktige detaljer for at utstyr og ikke minst artister skal fremstå best mulig.

Det er i tillegg selvsagt egen monitorlyd på produksjonen, så hva angår lydkvalitet burde både publikum, TV-seere og ikke minst deltakerne i konkurransen føle seg godt ivaretatt. Vi fikk dessverre ikke mulighet til å treffe noen av disse for uttalelse om mikrofonen da vi var på Fornebu, men kan vel konkludere med at de alle hadde like vilkår i konkurransen i år. Vi gratulerer Thomas Løseth og hans mentor, Lene Marlin, med seieren i 2017.

Faktaboks: Trådløse kanaler og mikrofoner på The Voice

24 kanaler D 6000.
12 stk EM 6000 dobbelt mottakere. (24 kanaler) 12 stk SKM 6000 håndsendere med Neuman KK205 kapsel. 12 stk SK 6000 bodypacks hvor 6 stk. har HSP4 bøylemikrofoner, 3 har Cl 1-4 instrumentovergang og en har DPA 4099.

14 kanaler In-Ear
7 stk SR 2000 IEM. Dobbel stereo sender. (14 kanaler)
14 stk EK 2000 IEM Stereo mottaker med IE4 in-ear plugger
7 stk EK 300 IEM Stereo mottaker med IE4 in-ear plugger

Komplett antennedistribusjon både på In-ear og de trådløse mikrofon-systemene.
Komplett Wireless Management System for overvåkning av alle systemene.
Komplett oppmikking av alle instrument med mikrofoner i Sennheiser Evolution 900 serien.
Faktaboks EM 6000

19’’ 2-kanals mottaker, 19 tommers 1RU
Svitsjebåndbredde på hele 244 MHz
Den legendariske long range-modus (LR) med proprietær lydkodek (SEDAC) fra mesterstykket Digital 9000
Ekte bit diversity anvender begge mottakerbanene, og kombinerer informasjonsinnholdet fra disse for å gi best mulig signal
Ekvidistant frekvensrutenett for maksimal kanaltetthet og enklest mulig oppsett
32 RF preseleksjonsfiltre av overlegen kvalitet for optimal undertrykkelse av interferenssignaler på antenneinngangen
Feilkorreksjon og maskering av lydfeil
AES-256-kryptering
Automatisk frekvensoppsett
Digitale og transformatorbalanserte analoge utganger XLR, 6,3 mm jack, AES-3, EM 6000 Dante med Brooklyn II-kort og Amphenol RJ-45
Integrert antennesplitter for kaskadekopling av inntil 8 systemer
En høykvalitets OLED-skjerm per kanal
Link Quality Indicator (LQI – kvalitetsindikator for link)
Kompatibel med Wireless Systems Manager (WSM)
Kompatibel med standard Sennheiser UHF-antenner
Kompatibel med Digital 9000-sendere i long range-modus
Faktaboks: SKM 6000 mikrofon og SK 6000 sender

Tre frekvensvarianter (470–558 MHz, 550–638 MHz, 630–718 MHz)
Sennheisers standard grenseflate mot mikrofonkapslene, kompatibel med mikrofonkapsler fra seriene evolution wireless G3, 2000, Digital 9000, Neumann KK 204 og KK 205 (gjelder mikrofon)
Med Sennheiser 3-pinners kontakt kan man kople til en rekke ulike mikrofoner eller instrumenter (gjelder sender)
Meget effektiv intermodulasjonsbeskyttelse
AES 256- og Digital 9000-kryptering
Kompatibel med EK 6042 og EM 9046 i long range-modus
Li-ion batteripakker med 5,5 timer brukstid
Magnesiumhus
På veien – Et lite blikk på Monitor Roadshow 2017

På veien – Et lite blikk på Monitor Roadshow 2017

Hvor bra er Sony PXW-FS7 II?

Hvor bra er Sony PXW-FS7 II?