Xeen-serien utvides

Samyang
Optikk pakke fra Samyang

Monitor har tidligere fått privilegiet å teste de tre første objektivene i serien, Xeen 24mm, 50mm og 85mm. Nå var turen kommet til Xeen 14mm T3,1, Xeen 35mm T1,5 og Xeen 135mm t2,2. Dessverre var det ingen Xeen 16mm T2,6 med Nikon F-fatning tilgjengelig i denne perioden. Vi tror at vi har fått en god oversikt over hele serien med de objektivene vi har testet, i denne testen og tidligere.

På alle syv Xeen-objektivene er fokusringen og blenderringen i samme avstand fra kameraet og frontdiameteren er 114 mm på alle. Den største forskjellen på objektivene vi hadde i den forrige testen vår, er at de tre objektivene vi testet nå ikke har samme blenderåpning. Når det gjelder størrelsen på objektivet så er 14mm- og 16mm-objektivene kortere enn de andre i serien. At de to objektivene har forskjellig størrelse enn de andre i serien er kanskje ikke overraskende med tanke på objektivenes brennvidder. Det som gjør dem attraktive for filmskapere er likheten mellom objektivene. Har du montert kameraet på en stor rigg med følgefokus og mattebox/kompendium, trenger du ikke ta bort alt når du vil bytte objektiv. Det du bytter til har tannhjul for blendere og fokus plassert på samme avstand fra kameraet. Og fra Xeen 24mm til Xeen 135mm er objektivenes front på samme avstand fra kameraet. Vårt test av objektiven har ikke gått ut på å måle og analysere de optiske egenskaper, det vi har testet er hvordan det er å bruke. Testen beskriver vår subjektive følelse av kvalitet, både optisk og mekanisk, samt hvordan vi syntes det var å bruke optikken. Vårt kamera for testen var vårt eget Nikon D750, et kamera som vi liker å filme med. Ved noen tilfelle brukte vi også Nikon D500, et kamera med APS-C (DX)-sensor. Objektivet selges med feste for Canon EF, ARRI PL, Nikon F, Sony E og Micro Four Thirds. Du er likevel ikke bundet til ditt valg av feste fordi det kan byttes på optikken i Xeen-serien om du vil bytte kamerasystem.

SKAPT FOR FILMFOTOGRAFER

Det er tydelig at objektivene er laget med tanke på filmindustrien. Blenderåpning og fokusring er tiltet for å enkelt koble til forskjellige fokuseringsenheter. Graden på objektivene er også tilpasset for filmindustrien, og blenderåpningen og avstands- / fokusgraden er klare og lesbare fra begge sider av kameraet. Dette gjør det lettere for en B-fotograf å fokusere. Rotasjonsvinkelen på fokus på alle objektiver i serien unntatt 14 mm og 16 mm er 200 grader. Det blir en betydelig vri på optikken hvis du vil skifte fokus fra nær til uendelig. Men det gir en stor fordel ved kortere fokusendringer, ettersom markeringen på avstandsskalaen blir tydeligere og mer presise. Rotasjonsvinkelen på blenderåpningen varierer mer siden ikke alle linsene har samme størrelse på blenderåpning. Avstandsskalaen og vurderingen for blenderåpningen er også meget tydelige, noe som gjør det lettere å få nøyaktig fokus. Det går fint an å se skalaen selv om du har litt avstand fra kameraet. Når vi gjorde det før testen hadde vi ingen rigg eller følgefokus å teste med, vi gjorde all fokusering med hånden på tannhjulene. Det gikk aldeles umerket. I enkelte tilfeller er det enklere, om du vil ha et langt fokusskifte. Det er lettere å vri hånden de 200 gradene i en dreining enn å vri et fokushåndtak i flere omganger uten å stoppe. Når vi utførte denne testen brukte vi en Edelkrone PocketRig og Edelkrone Focus One. Rigg og optikk fungerte veldig bra sammen. Vi oppdaget likevel at det var vanskelig å stille følgefokus, Precious Focus One, på Xeen 14mm. Både hånden vår, som prøvde å fokusere, og fokushåndtaket syntes i bildet. Vi valgte derfor å fjerne Precious Focus One fra riggen når vi brukte det objektivet.

STORE OBJEKTIV 

Sammenlignet med stillbildeobjektiv for speilreflekskameraer med samme brennvidde, er objektivene i Xeen-serien ekstremt store. En grunn til dette er at hele serien har samme diameter og posisjonering av tannhjul for følgefokus. Det er med andre ord de mekaniske egenskapene som har avgjort størrelsen på optikken. Alle syv Xeen-objektivene har sensorer i fullformat og vil håndtere 4K + -opptak. Objektivene er laget av metall og glass uten plastdeler. Gradene på objektivene er plassert likt slik at det er raskt og enkelt å bytte optikk når kameraet er plassert i en rigg. Objektivene fokuserer internt uten at frontelementet beveger seg Optikken som lettest kan sammenligne når det gjelder bruksområde, brukere og størrelse, er kanskje Zeiss CP.2-serien.Zeiss har optikk fra 15 mm til 135 mm i sin CP.2-serie med brennvidder 15, 18, 21, 25, 28, 50, 85, 100 og 135 mm, samt en 50 mm makro. Om Samyang kommer til å lage et objektiv med brennvidde 105mm- eller ett makro-objektiv vet jeg ikke, men serien med sju objektiver rekker langt. Zeiss-objektivet har blendere T2,1 fra 25mm til 135mm mens Xeen-objektivet har T1,5 fra 24mm til 85mm. Xeen 135mm har blendere T2,2. Et Nikon 85mm F1,4 er et lite objektiv sammenlignet med objektivene i Xeen-serien. Andre rivaler er Canons CN-serie med EFtype eller Schneider Xenon, tilgjengelig med Nikon F-fatning

Å BRUKE 

Som vanlig har vi ikke utført noen målinger eller avanserte optiske tester, men vi har testet optikken i forskjellige miljøer. Både i kontrollert lysmiljø og i eksisterende lys innendørs og utendørs. Vårt valg av motiver har først og fremst bunnet i å lære hvordan du justerer fokus og blenderåpning under bruk. I vår test oppdaget vi at fokusringen på alle tre objektivene var svært fleksible og virket solide. Dette var ikke overraskende ettersom vi opplevde det på samme måte i forrige test. Vi testet de tre objektivene både med oppfølgingsfokus, Edelkrone Focus One, og uten. Xeen 14mm var det vanskeligste objektive å justere fokus på. Ikke fordi det var tregt, men fordi følgefokuset vårt syntes i bildet. Selv når vi ikke brukte følgefokus, men prøvde å fokusere med hånden direkte på objektivet var det vanskelig å ikke dyppe en finger eller en del av hånden foran linsen. Spesielt når vi testet objektivet utendørs med hansker på hendene. Når vi testet fokus innendørs målte vi opp avstanden til ulike objekt manuelt. De tydelige avstandsmarkeringene på objektivene gjorde det siden lett å skifte fra et objekt til et annet. Vår Edelkrone PocketRig stod på kameraet hele tiden. Det gjorde at vi ikke hadde problemer med å balansere kameraet og optikken på stativet slik som i forrige test. På grunn av linsens størrelse er de lavere enn stativfestet på et vanlig DSLR-kamera noe som gjør det vanskelig å sette kameraet på et videostativ. Det finnes imidlertid et feste på optikken men det går heller ikke an å bruke til videokamera. Objektivene er helt manuelle og helt mekaniske. Det finnes ingen elektronikk i dem og ingen kontakt for kommunikasjon mellom kamera og optikk. Ulempen med dette er at du i etterkant ikke kan se på metadata for stillbilder hvilken optikk du har brukt, hvilken blender du anga eller avstanden du fokuserte på. Men for filminnspilling spiller kanskje ikke dette så stor rolle. Da vi testet de første tre objektivene så vi en viss fokusendring fra nær til uendelig med Xeen 24 mm. Og ja, vi så også en viss forandring med Xeen 35mm denne gangen, men ingenting som plaget oss. Det gikk også an å se lysoverstråling, ”lens flare,” da vi filmet bildet etter bilde i den lave vintersolen like utenfor. Bortsett fra 14mm-objektivet har alle objektivene i Xeen-serien en blenderåpning med elleve blader. Xeen 14mm T3.1 har en blenderåpning med ni blader.

OPPSUMMERING 

Etter redigering og fargejustering av filmmateriale er det tydelig at det ikke spiller noen rolle hvilken optikk man filmer med. Det første jeg gjorde da jeg testet optikken var å filme en Santa Lucia-konsert i en liten kirke med dårlig belysning. Reaksjonene fra de som så resultatet var: ”Oi, så skarpt det er!” Det må imidlertid nevnes at ”panelet” sikkert sammenligner med opptak filmet med små videokameraer eller smarttelefoner. Men selv vi er fornøyde med resultatet fra den innspillingen. Foruten om åpningsscenen da vi hadde 14mm-objektiv på kameraet og ikke før etterpå oppdaget den skyggefulle flekken nede i venstre hjørnet, altså vår fokushånd. Tannhjulene på fokusringen og blenderringen er ikke kvasse og fokusering med hånden direkte på optikken er ikke noe problem. Størrelsen på objektivene gjør det dessuten lett å finjustere fokus eller blender. Vi mener de tre objektivene helt klart kan være noe å satse på, spesielt med tanke på at to eller tre av dem kan kjøpes til samme pris som et Canon, Sony, Schneider eller Zeiss-objektiv i samme kategori. Og om man ikke har mulighet for å kjøpe alle så holder det kanskje med tre eller fire utvalgte. Vi ville valgt 14mm, 24mm, 50mm og 135mm om vi kunne kjøpe fire av dem. Som tidligere nevnt: Det Samyang har gjort med sine Xeenobjektiv er å gjøre kvalitetsrike filmobjektiv tilgjengelige for filmskapere og filmfotografer med lavere budsjetter. Og det liker vi! 

12.11.17
Geir Bergersen

Søk

Monitor magasin

Twitter

Om du vil jobbe som montør for avon ser de i disse dager etter montører in Osloområdet. fb.me/8ql0FYFPe

23.01.2018 - 10:11

Tøffere økonomiske tider i TV-bransjen fører til kutt monitormagasin.no/content/rubico… fb.me/4xKUBBoSj

20.01.2018 - 14:55

Mediability ekspanderer til Storbritannia. fb.me/EdoZ2OUK

17.01.2018 - 13:02

RT @sonyproeurope: We’ve just uploaded a new video of Alister Chapman - @stormguy - sharing the difference between the new PXW-Z90 and HXR-…

16.01.2018 - 23:11

Mediabilty tar steget ut twitter.com/Mediability_tv…

16.01.2018 - 23:09

Bransjenytt

Pandora har valgt Premium utgaven av AMIRA kamera som gir de blant annet 2K opptak i ProRes 444, import av egendefinerte 3D LUT og opptil 200fps.

Steinberg Media Technologies GmbH ønsker å invitere til et unikt Cubase 7 launch-party og en uforglemmelig aften på John Dee, Rockefeller i Oslo...

Mediateket har blitt tildelt to viktige anbud i NRK den siste tiden.

I samarbeid med DK-Tecknologies arrangerer Soundware Norge AS et Loudness seminar, tirsdag 18. oktober.

Twentyfourseven AS overtar det norske Maxell-agenturet på profesjonell opptaksmedia. Det skandinaviske selskapet er utleier av teknikk til TV-...

Reality i nord for britiske TV-seere. Nå skal også britene kjempe seg fram til "71º Nord", blir det suksess på britiske TV-skjermer. Gir...

NISS har fått godkjent studieprogrammet årsstudium i film og TV som et høyskolestudium.

Dokumentarfilmen vinner fram i Norge.

Petter Wallace med bakgrunn fra Filmfondet og Produsentforeningen er ny sjef for NRK sin eksterne redaksjon.

NRK lisens ulovlig i forhold til EØS-avtalen.

Nyhetsarkiv

I et samarbeid mellom eiendomsutvikler Avantor og Dagslys, har Oslo Film Studios sett dagens lys. Nå ligger flere bransjeaktører langs Akerselva, fra...

Vi dekker LLB-messen se innslag fra de forskjellige standene

Med opp mot 1000 besøkende til nå har LLB i 2017 hatt godt besøk den første dagen. Messen varer fortsatt torsdag 2.mars og fredag 3.mars på Telenor...

Monitor har tatt en prat med et utvalg utstillere for å få litt dybdeinformasjon om hvilke nyheter og overraskelser de har for besøkende på årets LLB...

TV-programmet «Lost in Time» er det første Interactive Mixed Reality-gameshowet i verden, og all utvikling skjer i Norge.

Den 14 utgaven av ISE messen i Amsterdam starter opp 7-10.februar. ISE 2017 er en av de største messen for AV-installasjoner i Europa. I 2016 var...

Det nye Moesgård Museum utenfor Århus er absolutt verdt et besøk. Museet setter nye standarder for hvordan et museum kan utformes i dag og utnytter...

Når foreningen for Lyd, Lys og Bilde (LLB) åpner dørene for sin messe i mars 2017 er det andre gang de holder messen utenfor Oslo sentrum....

Panasonic vant blindtest av laserprojektorer utført av den britiske systemintegratoren Pure AV.

– Mediability blir navnet på det nye konsernet som samler tre av Skandinavias fremste leverandører av medieproduksjonsløsninger.

Monitor nyheter RSS

Syndicate content