Strålende kvalitet i lite format

Sound Devices
Miksemuligheter fra Sound Devices

Markedet for bærbare lydopptakere har vokst seg større og større i takt med at flere lager mer ambisiøse produksjoner; separate lydbånd brukes av små produksjonsfirmaer, så vel som vloggare, youtubere og lignende. Samtidig trenger større produksjoner backup-løsninger om hovedriggen faller i fisk.

 Mange seriøse men mindre “run-and-gun”- dokumentarer krever kanskje ikke samme funksjoner som store spillefilmer men har høye ambisjoner når det kommer til lydkvaliteten. Sound Devices har i lang tid vært godt ansett i feltproduksjonsindustrien da de forente byggekvalitet, lydkvalitet og brukervennlighet med gode funksjoner og på- litelighet. Tidligere er det en MixPre-D med to mikrofonforsterkere samt to flerkanalsmikser. Den nye MixPre-serien inneholder to modeller, MixPre-3 og Mixpre-6 der tallene avslører antall innganger -nummer seks har seks innganger og nummer tre har tre. Formatet er veldig lite og smidig: MixPre-3 er like lang som en iPhone SE mens MixPre-6 er litt lengre enn en iPhone 7. De er påtagende lette - laget av slitesterk aluminium, men føles robuste og seriøse.

BAKSIDEN

På baksiden er det et svart plastdeksel med plass til fire batterier, og bak dette skjules rom for SD-kort. Enheten støtter 512 GB SDXC-kort. Det er ingen mulighet til å ta opp mer enn ett medium, foruten gjøre opptak på en datamaskin samtidig. Men det er i alle fall ikke alle feltmiksere som kommer med en innebygd verktøykasse. Bak dekselet finnes en umbrakonøkkel, festet med en magnet, sammen med en liten plugg til å skru på toppen av enheten når den skal monteres under et kamera. Toppen av MixPre er nemlig utstyrt med en kamerastativ-gjenge (1/4 ”-20), noe som gjør den perfekt for fotografen eller produsenten som ønsker å heve nivået av lydopptak. Den er veldig pent integrert i forhold til en del andre løsninger. Plastdekselet for fire AA-batterier kan byttes ut med et tilbehør som inneholder åtte batterier eller en slede som inneholder to Sony L-batterier. Hawk-Woods har også sluppet et tilbehør med vanlig Hirosekontakt for å koble til MixPre i standard strømforsyningssystemer for lydvesker. I tillegg kan du koble den til USB-C, da den medfølgende kabelen kan kobles til to standard USB-A-kontakter eller i en tilstrekkelig kraftig batteripakke med USB-C. MixPre foretrekker naturlig strøm fra USBC, selv om det er tilkoblede batterier, men hvis USB C-strømmen er for spinkel, kan du velge mellom batteridrift eller kjøre i strømsparingsmodus. I den modusen kan bare de første to inngangene levere fantomkraft, skjermens lysstyrke senkes, og verken eksternt tastatur eller HDMI-tidskode kan brukes. Hvis strømforsyningen er helt frakoblet, bytter MixPre automatisk til batterier. Hvis det ikke er noen batterier, vil enheten bli slått av. MixPre ”lukker” filen med jevne mellomrom, så hvis strømmen forsvinner, vil opptaket ikke bli tapt, bare de siste sekundene. Bra! 

SIDENE

Hovedinngangene til MixPre-6 er på XLR / TRS kombojack, to på hver side. På venstre side er det også en USB A-kontakt for tilkobling av tastaturet eller datamaskinen og nevnte USB C-kontakt for strøm eller tilkobling til en datamaskin. En enkel spak slår av og på enheten. Her er også enhetens utgang, en 3,5 mm stereo-minitele. Det er i grunnen et diskvalifiserende utvalg utganger for et profesjonelt apparat dersom Mixpre hadde vært en feltmikser ment for å kobles til profesjonelle kameraer eller lignende. Men her har vi i tatt med i betraktningen hvilken målgruppe maskinen er ment for. Ideelt sett kobler du den til en DSLR eller lignende for den typen produksjoner, muligens en trådløs kamerasender, eller du kan kjøre fritt som lydopptaker / mikser og synkronisere lyd med eventuelt bilde etterpå. På høyre side er det også to XLR / TRSkombojack samt en 3,5 mm stereo miniteleuttak for hodetelefoner og en tilsvarende AUX-inngang for kanalene 5 og 6 som støtter Plug-in Power-mikrofoner for enkle stereomikrofoner, kablede mygger og lignende. Denne inngangen kan også brukes til å motta tidskode (LTC) eller som retur for lydkontroll av et kamera som er matet fra MixPre. På høyresiden finnes også en mini-HDMIkontakt som også er til for å ta imot tidskode fra kompatible kameraer. Det er litt kronglete å komme til sidepanelet hvor man justerer hodetelefon-nivået og gjør innstillinger med. Spesielt om apparatet er i en veske eller når hodetelefonene er tilkoblet - noe som er ofte. 

FRAMSIDEN

Den dominerende funksjonen her er de fire knottene omgitt av hvite plastringer. Ringene fungerer også som rudimentære målere ved å skinne grønt i forskjellige styrker, avhengig av nivået, samt oransje for begrensning og rødt hvis det treffer taket. Fire knapper er plassert over, en spesiell knapp, en spilleknapp, en stoppknapp og en opptaksknapp. Den spesielle knappen kan settes til forskjellige funksjoner: få tilgang til kanalvising for kanal 5 og 6, en prosjektmeny, filliste og angreknapp. Med den lille, relativt høyoppløselige skjermen til høyre, er alle innstillinger laget i en kombinasjon av berøringsskjerm og hodetelefonknapp på høyre side.

Menynavigering er ikke spesielt vanskelig, men ganske lettlært. Litt om målingen: På startskjermen kan du se nivået på alle målere og miksesporene, eller klikke på to andre visninger for må- ling. Målerne viser digital skala, men har divisjoner på -20 dB FS og -6 dB FS, noe som gjør det enkelt å finne passende nivåer for kringkasting.

TRÅDLØS OVERSIKT 

Der er mulig å få tilgang til fillisten, navngi spor og filer med programvaretastaturet Sound Devices. Men det blir bedre: MixPre har en innebygd Bluetooth-modul som gjør at iPhone og Android-enheter kan koble seg til enheten og utføre flere ting, fra å se på målene for å starte og stoppe opptaket, markere dårlige opptak, lage og maile lydrapporter, samt de mest brukte for undertegnede: endre navn på kanaler og skrive notater. Den trådløse funksjonaliteten er virkelig en stor fordel med MixPre-serien, uten ekstra kostnad. Og apropos trådløs har jeg hatt den i nærheten av en Lectrosonics-mottaker uten å kunne merke noen radioforstyrrelser.

AVANSERT ELLER LETT

Første gang enheten startes opp, er flere innstillinger avgrenset, og enheten er i et mer brukervennlig modus. De fire knappene justerer gain og fader i ett (fra -14 til 96 dB) i stedet for å ha separat inngangsforsterkning og deretter nivå til miksen. Enheten spiller bare inn stereomiksen. Dette er lite intuitivt da de fleste, spesielt nye brukere, vil spille inn separate spor. Når du justerer inngangsforsterkningen (gain) i avansert modus, må du gå inn menyen til hver kanal og ser derfor ikke må- leren når du vrir. Det er en ulempe, etter min mening, fordi det ofte er viktigere for meg å holde styr på sporene enn miksen. Løsningen jeg fant er å bruke muligheten til å skreddersy sin egen modus der alle innstillingene er i avansert modus unntatt knappen som styrer både forsterkningen og nivået på miksen. Det er flere som har spurt Sound Devices om muligheten til å kjøre knappene som gain og få tilgang til miksenivået i kanalvisningen, så vi får se om det er noe som kommer i en fremtidig oppdatering.

TIDSKODE 

Hvordan får man en rekke kameraer og en eller flere lydbåndopptak til å finne hverandre så alt synkroniseres? Tidskode. Ytterligere noe som pleier å finnes på billigere lydopptakere. Her finnes ingen tidskodeutgang, men MixPre kan ta imot tidskode via UX-inngangen eller HDMI-kontakten. Dette åpner for relativt billige løsninger med eksempelvis Tentacle Sync, Ambients ACN NanoLockit eller andre små synkroniseringsbokser. MixPre kan også settes til å starte opptak samtidig som det HDMItilkoblede kameraet, hvis kameraet støtter det. MixPre krever konstant innmating av tidskoden, den kan ikke mates én gang, og deretter rotere på den interne klokken som ofte brukes med profesjonelle kameraer (Jam Sync). Fjerner man HDMI-kabelen, stopper selv MixPre-opptaket, noe som ville vært gunstig å endre til neste programvareversjon.

LYDKORT

Det finnes også et lydkort i MixPre-apparatet. Ved tilkobling til en datamaskin eller iPad/iPhone vises den som en enhet med åtte innganger (seks innganger samt mikseren) og fire utganger. Som faktisk også har en mikser. Dessuten kan man gjøre noen veldig smarte ting som å spille inn lyden fra PC-en på SD-kortet. Virkelig bra gjennomtenkt og smart funksjonalitet. 

HVORDAN LÅTER DEN?

Da MixPre-serien ble lansert, utformet de en ny mikrofonforsterker med en (ganske fremragende) lav egenstøy på -128 dBu Avekt, som markedsavdelingen kaller Kashmir. Spesifikasjonene er gode: i 192 kHz kan du ta opp til 80 kHz, noe som er bra for innspilling hvor du vil pitche lyden uten å miste diskanten. Mikrofoninngangene høres veldig bra ut i mine tester, både med klassisk musikk og stemmer. Det er tydelig at de i seg selv ikke er en begrensende faktor for lydkvaliteten, de er gode, rolige, klare, rene og kraftige. De er kraftige verktøy som lar kilden komme til sin rett. Basert på korte tester av naturopptak tror jeg at MixPre-6 er et ekstremt sterkt kort for opptak av svake kilder som atmosfærer. Dette lover veldig bra for fremtidige produkter fra Sound Devices! Både når deg gjelder musikk og dialog hender det i blant at man overraskes av uventede sterke lyder. Da er det bra at MixPre har litmiters. For tale fungerer de veldig bra - enkle sterke samtaler tones fint ned så ingenting forstyrrer. Limiterene er faktisk veldig imponerende og trer i kraft rundt -4 dB SPL. De er en helt annen klasse enn på billige apparater.

OPPSUMMERING

MixPre-6 er imponerende på flere måter: lyden er utrolig bra, for pengene er den fullstendig klasseledende. Enheten virker robust og formatet er praktisk. Balansen mellom pris og funksjoner er velbalansert, se bare på tidskodeenheten der man kan ta imot flere tidskoder på flere ulike måter selv om man ikke har lagt ned penger i en synkbar klokke. Den som ønsker å gjøre mobile innspillinger bør nok satse på et realt eksternt USB-batteri, for AA-batterier varer ikke lenge om man vil fantommate noen kanaler. At man i tillegg kan fjernstyre MixPre fra egen telefon uten ekstra kostnad, samt fylle i profesjonelle metadata er meget bra. Kobler jeg en kabel fra MixPre til datamaskinen eller iPad/iPhone fungerer den som et veldig bra eksternt lydkort. Dette er en liten kraftpakke som hever standarden for bærbar lyd. Selv om det er dyrere enn noen lignende produkter, konkurrerer det godt med funksjoner, support og kvalitet

 

12.11.17
Geir Bergersen

Søk

Monitor magasin

Twitter

Om du vil jobbe som montør for avon ser de i disse dager etter montører in Osloområdet. fb.me/8ql0FYFPe

23.01.2018 - 10:11

Tøffere økonomiske tider i TV-bransjen fører til kutt monitormagasin.no/content/rubico… fb.me/4xKUBBoSj

20.01.2018 - 14:55

Mediability ekspanderer til Storbritannia. fb.me/EdoZ2OUK

17.01.2018 - 13:02

RT @sonyproeurope: We’ve just uploaded a new video of Alister Chapman - @stormguy - sharing the difference between the new PXW-Z90 and HXR-…

16.01.2018 - 23:11

Mediabilty tar steget ut twitter.com/Mediability_tv…

16.01.2018 - 23:09

Bransjenytt

Pandora har valgt Premium utgaven av AMIRA kamera som gir de blant annet 2K opptak i ProRes 444, import av egendefinerte 3D LUT og opptil 200fps.

Steinberg Media Technologies GmbH ønsker å invitere til et unikt Cubase 7 launch-party og en uforglemmelig aften på John Dee, Rockefeller i Oslo...

Mediateket har blitt tildelt to viktige anbud i NRK den siste tiden.

I samarbeid med DK-Tecknologies arrangerer Soundware Norge AS et Loudness seminar, tirsdag 18. oktober.

Twentyfourseven AS overtar det norske Maxell-agenturet på profesjonell opptaksmedia. Det skandinaviske selskapet er utleier av teknikk til TV-...

Reality i nord for britiske TV-seere. Nå skal også britene kjempe seg fram til "71º Nord", blir det suksess på britiske TV-skjermer. Gir...

NISS har fått godkjent studieprogrammet årsstudium i film og TV som et høyskolestudium.

Dokumentarfilmen vinner fram i Norge.

Petter Wallace med bakgrunn fra Filmfondet og Produsentforeningen er ny sjef for NRK sin eksterne redaksjon.

NRK lisens ulovlig i forhold til EØS-avtalen.

Nyhetsarkiv

I et samarbeid mellom eiendomsutvikler Avantor og Dagslys, har Oslo Film Studios sett dagens lys. Nå ligger flere bransjeaktører langs Akerselva, fra...

Vi dekker LLB-messen se innslag fra de forskjellige standene

Med opp mot 1000 besøkende til nå har LLB i 2017 hatt godt besøk den første dagen. Messen varer fortsatt torsdag 2.mars og fredag 3.mars på Telenor...

Monitor har tatt en prat med et utvalg utstillere for å få litt dybdeinformasjon om hvilke nyheter og overraskelser de har for besøkende på årets LLB...

TV-programmet «Lost in Time» er det første Interactive Mixed Reality-gameshowet i verden, og all utvikling skjer i Norge.

Den 14 utgaven av ISE messen i Amsterdam starter opp 7-10.februar. ISE 2017 er en av de største messen for AV-installasjoner i Europa. I 2016 var...

Det nye Moesgård Museum utenfor Århus er absolutt verdt et besøk. Museet setter nye standarder for hvordan et museum kan utformes i dag og utnytter...

Når foreningen for Lyd, Lys og Bilde (LLB) åpner dørene for sin messe i mars 2017 er det andre gang de holder messen utenfor Oslo sentrum....

Panasonic vant blindtest av laserprojektorer utført av den britiske systemintegratoren Pure AV.

– Mediability blir navnet på det nye konsernet som samler tre av Skandinavias fremste leverandører av medieproduksjonsløsninger.

Monitor nyheter RSS

Syndicate content