Sony A9, - et realt fartsmonster

Sony A9
Sony A9 sparker fra

Med sin A7-serie viste Sony at speilløst og fullformat er en riktig bra kombinasjon. Som Nikon-brukere lengter vi etter den dagen Nikon slipper et speilløst kamera i fullformat. Til den tid kommer får vi nyte øyeblikkene vi har mulighet til å teste Sonys kameraer. Å bytte system er for dyrt. Men det finnes også noen ting med Sonys system som gjør at de ikke helt havner på toppen. Da mener vi ikke bildekvalitet og denslags, men små ting som for enkelte ikke spiller noen rolle men som for andre er avgjørende.

Sony er i dag den eneste produsenten av XQDkort, siden Lexar har forsvunnet fra markedet. Men Sony A9, deres profesjonelle systemkamera, bruker likevel bare SD-kort. A9 har riktignok to kortplasser sammenlignet med en kortplass i A7-serien. Det er et steg i riktig retning, men hvorfor ikke XQD? Kortene er ikke så mye større, men de er betydelig raskere og mer holdbare. En annen ting som kanskje får mange til å tvile er er mangelen på lange, lyssterke teleobjektiv. Et kamera som tar 20 bilder per sekund og har Ethernet-utgang for rask overføring skulle kunne bli nummer en blant sportsfotografer. Bildehastigheten er også veldig bra for naturfotografer. Men i begge tilfellene savnes de lange teleobjektivene.

FØRSTEINNTRYKKET

Som kamera er Sony AP, akkurat som andre speilløse kameraer, betydelig lettere enn det vi er vant med når det kommer til DSLRkameraer. Men i størrelse og vekt er den større enn en Fuji XT1 og tyngre enn Panasonic Lumix DMC-GH4. Panasonics nye kamera Panasonic Lumix DC-GH5 veier dog mer enn Sony A9. Den siste av disse er nok den nærmeste konkurrenten når det gjelder speilløse systemkameraer som retter seg mot profesjonelle brukere. Ellers ser Sony A9 ut som et klassisk systemkamera, og er like forløperne til A7-serien med funksjoner og knotter hvor de pleier å være. Skjermen kan vinkles opp og ned akkurat som Nikon D500 eller D750. Grepet er behagelig og kameraet er er godt å holde i. Men for de fotografer som er ute etter et speilløst kamera for å lette på kameravesken er Sony A9 ikke rette veien å gå. Et speilløst kamera med fullformatsensor trenger i hovedsak like store objektiv som et speilløst kamera i  fullformat. Vil du dessuten dra nytte av den fine sensoren på 24,2 megapixel trenger du objektiv med høy kvalitet, og de veier også mye. Vi testet kameraet med Sony FE 24-70mm f/2,8 GM og det noe eldre objektivet Sony FE 70-200mm f/4 G OSS. Med disse objektivene gjør Sony A9 et godt førsteinntrykk og kjennes og oppfører seg som et profesjonelt kamera burde gjøre. Kameraet var imidlertid veldig framtungt med de tunge objektivene på. Vi tror at Sonys batterigrep VG-C3EM kunne vært til hjelp her. Da har kameraet plass til to batterier. Selv om vi syntes grepet på kameraet var bra så topper det ikke listen vår over gode grep. Den posisjonen har nemlig Nikon D500.

4K MED FULLFORMAT

Sony A9 filmer i 4K i fullformat, med alle pixlene. Dette er unikt og noe vi håper både Canon og Nikon vil gjøre med kommende kameraer. Det Sony A9 gjør er å spille inn en 6K-film som skaleres til 4K. Kameraet har også zebramønster og focus peaking. Men til forskjell fra Sony A7RII har Sony A9 ingen S-log-innstilling. Om Sony planlegger å gjøre som Panasonic pleier å gjøre, altså å selge visse profesjonelle oppgraderinger vet vi ikke. Om det kommer en gratis oppgradering eller om det kommer i det hele tatt vet vi heller ikke. Det kan hende at Sony med dette kameraet først og fremst retter seg mot stillbildefotografer som i blant filmer og at det kommer andre kameraer i Sony A9-serien som passer bedre for videofotografer. Behøver du et lignende kamera i dag som har S-Log kan du kikke på Sony A7-serien. Det er mulig å stille inn zebramønster i ulike nivåer i både søkere og skjerm, samt stille inn focus peaking eller velge fokusforstørring. Dette var hjelpemiddel som vi syntes var veldig nyttige. Kameraet spiller inn 4K med 100 Mbit/sekunds bitshastighet noe som gir flotte detaljer i filmen. Via HDMI-utgangen får du et rent HDMIsignal med både 4K og full Hd for å få ukomprimerte filmer til ekstern filmopptaker eller ekstern skjerm. 

5-AKSLERS STABILISERING

Som med de nyeste modellene i Sony A7- serien, spiller det ingen rolle hvilket objektiv du har på kameraet, du får fortsatt bildestabilisering. Sony A9 har bildestabilisering i ”fem vinkler” innebygd i kameraet. Dette forhindrer fem forskjellige typer kamerarystelser fra å gjøre bildet uskarpt. Bildestabilisering tilsvarer en fem-trinns raskere lukkerhastighet. Dette gir deg mange muligheter til å ta bilder i eksisterende lys som ellers ville vært umulig uten stativ eller høyere ISO. Høyere ISO er ikke noe stort problem for dette kameraet, noe vi oppdaget i vår rapport i Sunne. Med linser som har bildestabilisering, får du enda bedre bildestabilisering. Det som er imponerende for et kamera i full størrelse er at de 693 kontaktpunktene dekker opp til 95 prosent av bildet. Og kameraet klarte finne fokus veldig raskt selv i svakt lys. En stor fordel med elektroniske søkere er at du kan eksponere bildet før du tar det, så i søkeren ser du bildet som det blir. Dette gjorde det også lettere å se detaljer i bildet og hvor fokuset er, og vi kunne se motiver i mørket som hadde vært vanskelig å se med en optisk søker før eksponering. Kameraets gode bildestabilisering gjør det enda enklere å ta bilder i mørket. Søkeren har en oppdateringshastighet på 120 bilder per sekund, noe som betyr at du aldri har et svart bilde i søkeren. Du kan da fotografare med 20 bilder per sekund og samtidig vise bildet i søkeren.

Å bruke 

Sony A9 er et robust, og samtidig et kamera som det er lett å komme i gang med, både når det gjelder filming og stillbildefotografering. Men noe vi aldri helt klarte å lære oss er menysystemet i Sonys kameraer, hvilke funksjoner i menyen som låser/låser opp avhengig av hvordan PASM-knotten er innstilt. Kameramodusvelgeren kan stilles til Programmering (P), Blenderåpning (A), Timer (S), Manuell modus (M), Fullautomatisk modus, S & Qmotivvalgsmodus og Filmmodus. Det er også tre programmerbare moduser. For å gjøre visse innstillinger for filmer, må knotten være i filmmodus, selv om det kan skyves i flere av de andre modusene. Det som ikke kan gjøres, er imidlertid å ta stillbilder når kameraet er satt til filmmodus. Det vi ønsket her var at utløseren i denne modusen automatisk hadde opptrådt som opptaksstart/ REC-knapp. I menyen kan du stille det som du ønsker. Den dedikerte knappen for filmopptak synes vi er litt merkelig plassert mellom AF-ON-knappen og søkeren. Vi trykket ofte på feil knapp og begynte å ta opp når vi ønsket å stille fokus.  For å justere lydnivåene må du gå inn i menyen, som er kronglete og vanskelig å åpne under opptaket. Men med alle tilbehør for filming som Sony har og som kan festes i blits-festet for eksempel Sony URX-P03D, som vi testet i et tidligere nummer av Monitor er det ingenting vi synes ødelegger inntrykket vi har av dette kameraet. Bortsett fra våre problemer med avspillingsknappen og fomlingen i menyer er det lett å bruke kameraet. Kameraet har både mekanisk og elektronisk lukker som kan velges manuelt eller la kamera velge for deg. Vil du fotografere uten å forstyrre er det lydløst når du velger elektronisk søker. Vi så ingen tegn til uklarheter i bildet, noe som vi har sett med andre speilløse kameraer med elektronisk lukker. Om dette er en tilfeldighet eller ikke vet vi ikke. Sensoren skal være “stablet” og ha en raskere avlesning av bildet enn tidligere sensorer, noe som kan forhindre uklarhet (forekommer når lyskildens frekvens er uforenlig med kameraet) og ”rolling shutter” som oppstår når du tar bilder i rask bevegelse eller raskt panorering.

OPPSUMMERING

Dette er kanskje ikke et kamera for filmskapere, selv om det finnes tilbehør som gjør filming til en drøm. Kameraet mangler noen innstillinger som mange filmskapere vil ha, som S-log. Men når det er sagt tror jeg det er et kamera som passer til de som både filmer og tar stillbilder. Og dersom S-log ikke er noe du er avhengig av som filmskaper så vil vi anbefale dette kameraet før A7-serien. En stor grunn er det nye batteriet. Vi hadde bare ett batteri inkludert i testpakken og vi klarte oss fint. Om du er stillbildefotograf som i blant trenger levende bilder, kanskje for en VLOG eller som supplement til stillbilder og tekst på en nettside, duger film fra dette kameraet i massevis. Det er ingen mangel på kvalitet på verken film eller bilde. Vi skulle gjerne beholdt dette kameraet noen uker til og da også testet den med batterigrep og andre tilbehør. Og vi håper at Sony snart kommer med lysoptikk som har en brennvidde på mer enn 70-200 mm. Kameraet som det er, kan konkurrere veldig godt med Nikons og Canons toppmodeller for sportsfotografering. Det er ikke alle idretter som trenger lange telelinser. Det denne konkurrerar med er den brede AF-dekningen på 95 prosent av søkeren og den raske seriebildetagningen på 20 bilder per sekund. Samt det faktum att du ser i søkeren når du eksponerer. En stor fordel når du skal lage film er at den har en elektronisk søker. Du trenger ikke et deksel over skjermen for å se hva du filmer når solen er på kameraet. Det faktum at kameraet også kan fotografere lydløst gjør det til et perfekt kamera for bryllupsfotografer og andre som ikke vil forstyrre. Så, ja, vi er imponert over Sony A9.

 

 

12.11.17
Geir Bergersen

Søk

Monitor magasin

Twitter

Om du vil jobbe som montør for avon ser de i disse dager etter montører in Osloområdet. fb.me/8ql0FYFPe

23.01.2018 - 10:11

Tøffere økonomiske tider i TV-bransjen fører til kutt monitormagasin.no/content/rubico… fb.me/4xKUBBoSj

20.01.2018 - 14:55

Mediability ekspanderer til Storbritannia. fb.me/EdoZ2OUK

17.01.2018 - 13:02

RT @sonyproeurope: We’ve just uploaded a new video of Alister Chapman - @stormguy - sharing the difference between the new PXW-Z90 and HXR-…

16.01.2018 - 23:11

Mediabilty tar steget ut twitter.com/Mediability_tv…

16.01.2018 - 23:09

Bransjenytt

Pandora har valgt Premium utgaven av AMIRA kamera som gir de blant annet 2K opptak i ProRes 444, import av egendefinerte 3D LUT og opptil 200fps.

Steinberg Media Technologies GmbH ønsker å invitere til et unikt Cubase 7 launch-party og en uforglemmelig aften på John Dee, Rockefeller i Oslo...

Mediateket har blitt tildelt to viktige anbud i NRK den siste tiden.

I samarbeid med DK-Tecknologies arrangerer Soundware Norge AS et Loudness seminar, tirsdag 18. oktober.

Twentyfourseven AS overtar det norske Maxell-agenturet på profesjonell opptaksmedia. Det skandinaviske selskapet er utleier av teknikk til TV-...

Reality i nord for britiske TV-seere. Nå skal også britene kjempe seg fram til "71º Nord", blir det suksess på britiske TV-skjermer. Gir...

NISS har fått godkjent studieprogrammet årsstudium i film og TV som et høyskolestudium.

Dokumentarfilmen vinner fram i Norge.

Petter Wallace med bakgrunn fra Filmfondet og Produsentforeningen er ny sjef for NRK sin eksterne redaksjon.

NRK lisens ulovlig i forhold til EØS-avtalen.

Nyhetsarkiv

I et samarbeid mellom eiendomsutvikler Avantor og Dagslys, har Oslo Film Studios sett dagens lys. Nå ligger flere bransjeaktører langs Akerselva, fra...

Vi dekker LLB-messen se innslag fra de forskjellige standene

Med opp mot 1000 besøkende til nå har LLB i 2017 hatt godt besøk den første dagen. Messen varer fortsatt torsdag 2.mars og fredag 3.mars på Telenor...

Monitor har tatt en prat med et utvalg utstillere for å få litt dybdeinformasjon om hvilke nyheter og overraskelser de har for besøkende på årets LLB...

TV-programmet «Lost in Time» er det første Interactive Mixed Reality-gameshowet i verden, og all utvikling skjer i Norge.

Den 14 utgaven av ISE messen i Amsterdam starter opp 7-10.februar. ISE 2017 er en av de største messen for AV-installasjoner i Europa. I 2016 var...

Det nye Moesgård Museum utenfor Århus er absolutt verdt et besøk. Museet setter nye standarder for hvordan et museum kan utformes i dag og utnytter...

Når foreningen for Lyd, Lys og Bilde (LLB) åpner dørene for sin messe i mars 2017 er det andre gang de holder messen utenfor Oslo sentrum....

Panasonic vant blindtest av laserprojektorer utført av den britiske systemintegratoren Pure AV.

– Mediability blir navnet på det nye konsernet som samler tre av Skandinavias fremste leverandører av medieproduksjonsløsninger.

Monitor nyheter RSS

Syndicate content