Nokia OZO – Rett inn i virkeligheten

Andreas Eliassen fra Engströms og Robert Morcom fra Nokia
Andreas Eliassen fra Engströms og Robert Morcom fra Nokia, med Nokia OZO med 360 graders virkelighet

Nokia OZO er ikke bare et kamera som sørger for at man kan fange innhold til genuint interessante 360-opplevelser. Det tilbys også avansert og intuitivt redigeringsprogramvare som gjør at man kan sette samme det man skaper til en meningsfylt opplevelse for den som trer på seg masken.

 I Oslo er engelske Roland Morcom fra Nokia på besøk hos Screen Media og demonstrerer hvilke muligheter som finnes med kameraet, og programvaren for et tekniske oppdatert publikum, og en journalist. Alle er nysgjerrige på hvordan Nokia OZO kan endre måter vi konsumerer kultur på, og likeledes når og hvordan dette gjøres tilgjengelig for det store flertallet av befolkning. 

I skuespillerens sko 

Vi hopper til slutten av presentasjonen, der alle fremmøtte får muligheten til å teste hvordan man kan oppleve film på en helt ny måte, ved at man trer inn i synsvinkelen til en skuespiller. En som mest sannsynlig er la, og har en Nokia OZO plasser på hode.  For journalisten, så vel som de teknikkhungrige, er dette en litt underlig opplevelse. Først og fremst fordi man havner i et mellomsted mellom tilskuer og deltaker. Rent opplevelsesmessig er man deltaker i handlingen i filmen, men da man ikke har noen anledning til å påvirke handlingen, er man likevel bare tilskuer. Når skuespilleren i filmen blir angrepet reagerer kroppen instinktivt med å trekke seg unna. Journalisten krøp i det minste sammen for å skjerme seg for slagene. Det hjalp lite, for skuespillerne fikk like herlig en omgang god gammeldags juling. Akkurat det var en ubehagelig opplevelse, og noe som nok er utfordringen om man skal lage underholdning i 3D. Kroppen opplever fysisk det som skjer på skjermen, så selv om fart ikke oppleves som et problem, slik at man kan late som om man er jagerpilot, vil akselerasjon, raske svinger og plutselige dykk gjøre at hodet og kroppen misforstår hverandre. Tankene går kanskje tilbake til brødrene Lumieres første fremvisning av toget, som folk trodde ville hoppe ut av lerretet. Vi kan le av det nå, men det er ikke helt sammenlignbart. Med 3D manipulerer hjerne kroppen til å tro at den er delaktig, og det har potensiale til å gjøre underholdningen ganskeubehagelig. Fiksjon i 360 kommer helt sikkert til å bli en virkelighet, og like sikkert er det at noen kommer til å finne en løsning som kombinerer fortellerevne og teknologi på en måte som forbløffer, engasjerer og underholder. Men det er nok et stykke dit. Det er jo selvsagt også et spørsmål om infrastruktur. Rettere sagt distribusjon. 

Med tanke på at mobiltelefoner i all hovedsak er visningsplattform (i kombinasjon med masken) for 3D film, så er det nærliggende å forestille seg at film i 3D er en individuell opplevelse. Hvordan man skal dele denne opplevelsen med andre er usikkert, men det er selvsagt mulig å se samme film samtidig. Hvordan samtalene etterpå forløper, og hvordan man forholder seg til at man har hatt identisk perspektiv, men like fullt ulik oppfatning er for så vidt interessant i et filosofisk perspektiv, men spiller mindre rolle om man har fokus på teknologien. Likevel tillater jeg meg å stille spørsmål ved om 360-film ikke først og fremst er en opplevelse man best nyter i ensomheten. Om ikke.. 

Alle tapte muligheter 

Gjennom årene har jeg diskutert mine og andres høydepunkter når det kommer til konsert opplevelser, og for min del i mindre grad sportsbegivenheter. Likheten er uansett tilstede. For det er nettopp det det handler om. Man var tilstede akkurat da det skjedde. Man fikk føle, sammen med massene som var der og opplevde akkurat det samme som deg. Lighterhavet, bølgen, adrenalinet ved scoringen. Dette er opplevelser som jeg personlig tror er enklere å formidle gjennom et 360-kamera, og jeg våger også å påstå at det er enklere å dele opplevelsen i etterkant. Om man ser bort fra han ene som aldri er fornøyd med lyden, sett-listen eller lysshowet, uansett hvor perfekt det er. Han trenger ikke få noen briller. Det er selvsagt ikke sånn at man må oppleve konserten eller kampen live, om man ser den in 360, men det åpner en del kommersielle muligheter for en eksklusiv opplevelse for de som er villige til å betale for det. Det er allerede flere kinoer som tilbyr live-overføring av konserter og teaterstykker, gjerne fra andre siden av kloden. Denne tanken er det full mulig å bygge videre på om man implementerer teknologien som Nokia OZO representerer. Fotball vil nok for mange like godt oppleves på storskjerm, om man vil ta del i felles massesuggesjon. Masken og skjermen gjør det uansett til å en utfordring å drikke øl samtidig. Konsertopplevelser er derimot noe annet, og det har allerede blitt testet, og vurdert vellykket. På Jean-Michelle Jarrés turneavslutning i Paris 12. desember i fjor, var ikke tilskuerantallet begrenset til de 20.000som hadde løst billett. Resten av verden kunne følge med i 360, via Youtube, mye takket være norske Screen Media. Med maske kunne man dermed oppleve konserten som om man var tilstede, for første gang. 

Utfordringen med teknologien er å finne den såkalte «sweet spot». En gylden middelvei med en bitrate som best ivaretar kvaliteten på det filmede materialet, med en overføringshastighet som gir den forventede opplevelsen for de som følger med. De 8 linsene er i stand til å filme i 8K, og men i prosessen er det et utenkelig stort antall pixler som skal behandles og sendes videre umiddelbart. Konserten i Paris ble streamet i 4K.  OZO Deliver er Nokias eget programvare for distribusjon og livesending. Det har potensiale til å levere 360-film opp til 8K, men forutsetter at man bruker Nokias egen OZO Player SDK. 

Teknikken bak kameraet 

Hvert av kameraets åtte linser har et 195-graders synsfelt med en fast blenderåpning på f / 2.4. Bak hver linse finnes en 2K x 2K sensor. Det er betydelig overlapping fra ett objektiv til et annet som gir brukeren god kontroll når alle bildene skal føyes sammen i etterkant. OZO tar opp i 30 fps, som er standard for live video.  Kameraet har en global lukker for bedre gjengivelse av bevegelser. Det er også åtte mikrofoner plasser rundt utsiden for å ta opp lyd synkronisert til videoopptaket.  Bortsett fra selve kameraenheten, trenger man noen flere komponenter for å ta kamera i bruk. Batteri og minnekort med 500 GB lagringsplass kommer i en felles enhet. Den har kapasitet på ca. 45 minutter med opptak. I tillegg trenger man dokkingstasjon for ladning av batteri og overføring av opptak til datamaskin. Alt i alt veier dette 4.2 kg. I tillegg kommer diverse kabler, datamaskin og gjerne også eksternt lydopptaksmuligheter. Og kanskje viktigst, en opptaksenhet, som BlackMagic UltraStudio Mini Recorder. Totalt er det en teknisk løsning som presser prisen opp mot en halv million, så dette er et produkt man med fordel velger en leasing-løsning på.  Når kamera er satt opp og klar til opptak kan det styres av OZO remote, som i praksis lar deg styre eksponering, beramming, lukkerhastighet, fargetemperatur og videre. 

OZO Creator 

Ozo kan levere både monoskopisk og stereoskopisk video, med muligheten til å kunne velge å ta opp med de fire kameraene rundt sentrumsringen eller alle åtte samtidig. Det er naturligvis med stereoskopisk opptak at man også får 3D-effekt av opptakene.  Når du har videofilen fra OZO, blir den importert inn i OZO Creator-programvaren. Som med OZO Remote, stilles det krave til maskinvarene for å håndtere opptakene og etterarbeid. Eksempelvis en Mac Pro 6-Core CPU fra minst 2014, og enten Dual AMD D500 eller Dual D700 FirePro GPU som kjører OS X 10.10 Yosemite. 

Så sys det sammen til en opplevelse 

Sammenføyning av bildene fra alle linsene, også kalt «stiching» skjer i Creator. Programvaren lager en standard søm selv og du kan justere linjene og overlappingen etter behov ved å bevege seg rundt sømmen over bildet. OZO Creator har en ganske intuitiv måte å løse dette på. Når du er fornøyd med sømmen, har du en rekke eksportalternativer, for eksempel å lage et MP4-bilde eller en DPX-fil for kinovisning.  Når programvaren prosesserer opptaket til et 360-graders bilde – noe som vil ta flere timer og med fordel kan gjøres over natten, avhengig av hvor mye opptak du – kan det i etterkant importeres til er redigeringsprogram, som Adobe Premiere. Du kan også fullføre klippingen i OZO Creator.  Ved å importere til Premier får du en rekke tilleggsmuligheter, som titler, effekter, og synkronisering av lyd fra ekstern opptaker. Det anbefales å bruke en tredjeparts plugin, som Kolor Eyes, for redigering i sanntid.  360 film er ikke bare en fremtidsvisjon, men en bekreftelse på at fremtiden allerede har kommet. At teknologien fortsatt er fersk, og bruksområdene enn så lenge er eksperimentelle er egentlig bare bagateller, for dette vil være et supplement til, og naturlig del av det mangfoldet av underholdning vi nytter oss av daglig innen få år. 

Multimedia

09.14.17
Anders Olsen

Søk

Monitor magasin

Twitter

Om du vil jobbe som montør for avon ser de i disse dager etter montører in Osloområdet. fb.me/8ql0FYFPe

23.01.2018 - 10:11

Tøffere økonomiske tider i TV-bransjen fører til kutt monitormagasin.no/content/rubico… fb.me/4xKUBBoSj

20.01.2018 - 14:55

Mediability ekspanderer til Storbritannia. fb.me/EdoZ2OUK

17.01.2018 - 13:02

RT @sonyproeurope: We’ve just uploaded a new video of Alister Chapman - @stormguy - sharing the difference between the new PXW-Z90 and HXR-…

16.01.2018 - 23:11

Mediabilty tar steget ut twitter.com/Mediability_tv…

16.01.2018 - 23:09

Bransjenytt

Pandora har valgt Premium utgaven av AMIRA kamera som gir de blant annet 2K opptak i ProRes 444, import av egendefinerte 3D LUT og opptil 200fps.

Steinberg Media Technologies GmbH ønsker å invitere til et unikt Cubase 7 launch-party og en uforglemmelig aften på John Dee, Rockefeller i Oslo...

Mediateket har blitt tildelt to viktige anbud i NRK den siste tiden.

I samarbeid med DK-Tecknologies arrangerer Soundware Norge AS et Loudness seminar, tirsdag 18. oktober.

Twentyfourseven AS overtar det norske Maxell-agenturet på profesjonell opptaksmedia. Det skandinaviske selskapet er utleier av teknikk til TV-...

Reality i nord for britiske TV-seere. Nå skal også britene kjempe seg fram til "71º Nord", blir det suksess på britiske TV-skjermer. Gir...

NISS har fått godkjent studieprogrammet årsstudium i film og TV som et høyskolestudium.

Dokumentarfilmen vinner fram i Norge.

Petter Wallace med bakgrunn fra Filmfondet og Produsentforeningen er ny sjef for NRK sin eksterne redaksjon.

NRK lisens ulovlig i forhold til EØS-avtalen.

Nyhetsarkiv

I et samarbeid mellom eiendomsutvikler Avantor og Dagslys, har Oslo Film Studios sett dagens lys. Nå ligger flere bransjeaktører langs Akerselva, fra...

Vi dekker LLB-messen se innslag fra de forskjellige standene

Med opp mot 1000 besøkende til nå har LLB i 2017 hatt godt besøk den første dagen. Messen varer fortsatt torsdag 2.mars og fredag 3.mars på Telenor...

Monitor har tatt en prat med et utvalg utstillere for å få litt dybdeinformasjon om hvilke nyheter og overraskelser de har for besøkende på årets LLB...

TV-programmet «Lost in Time» er det første Interactive Mixed Reality-gameshowet i verden, og all utvikling skjer i Norge.

Den 14 utgaven av ISE messen i Amsterdam starter opp 7-10.februar. ISE 2017 er en av de største messen for AV-installasjoner i Europa. I 2016 var...

Det nye Moesgård Museum utenfor Århus er absolutt verdt et besøk. Museet setter nye standarder for hvordan et museum kan utformes i dag og utnytter...

Når foreningen for Lyd, Lys og Bilde (LLB) åpner dørene for sin messe i mars 2017 er det andre gang de holder messen utenfor Oslo sentrum....

Panasonic vant blindtest av laserprojektorer utført av den britiske systemintegratoren Pure AV.

– Mediability blir navnet på det nye konsernet som samler tre av Skandinavias fremste leverandører av medieproduksjonsløsninger.

Monitor nyheter RSS

Syndicate content