Fremtiden med TVNorge

Slik ser designet bak konseptet ut

Til våren vil en stor nyhet rulle over skjermen på norske TV-er, nærmere bestemt på TVNorge. Bård Anders Kasin er kjent som spesialeffektmagiker fra Matrix-triologien, og har sammen med seriegründer Jens Petter Høili utviklet et helt nytt konsept hvor spill og TV kombineres. Resultatet blir TV-programmet «Lost in time» som blir produsert i et av verdens mest avanserte TV-studioer - på Nydalen i Oslo.

Skaperne av programmet er produksjonsselskapet FremantleMedia og det norske gründerselskapet The Future Group, som Bård Anders og Jens Petter står bak. FremantleMedia er et av verdens største TV-produksjonsselskap, og står bak Idol, America’s Got Talent og X Factor. Deres ambisjon er å rulle ut «Lost in time» til TV-kanaler i hele verden, men aller først skal det sendes i Norge. 

Slo sammen prosjekter

Jens Petter Høili og Bård Anders Kasin ble introdusert av en felles bekjent, mens de arbeidet på hvert sitt TV-prosjekt. Sammen har de startet The Future Group som står bak det nytenkende TV-konseptet.

– The Future Group er et innholdsdrevet teknologiselskap, der opplevelsen alltid er målet, sier Bård Anders til Monitor. - Selskapet ble til da jeg og Jens Petter Høili møtte hverandre for tre og et halvt år siden. Vi arbeidet da med to forskjellige prosjekter, men så at ved å slå disse sammen ville vi få noe som ble utrolig spennende. Vi fusjonerte selskapene og dette ble The Future Group. Vi synes det er utrolig moro å se at vi på halvannet år har gått fra 10 til godt over 100 mennesker i teamet. 

Petter Testmann-Koch er administrerende direktør i FremantleMedia Norge, og mener formatet har et enormt stort potensial. 

– FremantleMedias produsenter verden over ser fram til å presentere dette for TV-kanaler i sine markeder. Det er utrolig givende å ha vært med i utviklingen av dette i Norge, sier han.

Teknologien

Gameshowet «Lost in Time» vil faktisk bli det første «Interactive Mixed Reality»-gameshowet i verden. «Mixed Reality» brukes for å beskrive en overlapping av virtuelt innhold, både AR og VR, over den virkelige verden, som er forankret i og samhandler med den virkelige verden. 

For å skape de detaljerte og realistiske verdenene har Computer Graphics-teamet besøkt og 3D-scannet spesifikke steder. Middelalderverdenen er for eksempel kraftig inspirert av teamets besøk til Akershus festning. 

Deltakerne i studio vil få i oppdrag å gjøre fysiske oppgaver, men siden alt er filmet på green screen blir oppgavene plassert inn i ulike virtuelle 3D-verdener laget i Unreal Engine, en videospillmotor som brukes for å lage virtual reality-innhold på flere ulike plattformer. Sluttresultatet blir et TV-show i sanntid, med spesialeffekter i Hollywood-stil. Og dette skjer aller først på norske TV-skjermer. 

Mens publikum sitter hjemme i stua, vil de kunne bruke smarttelefoner for å interagere med «Mixed Reality»-innholdet på skjermen. For i tillegg til lanseringen av TV-programmet, vil det også lanseres en inngansportal til publikum sitt eget digitale univers. Med denne teknologien vil det være mulig å sende deltakerne i showet gjennom tid og rom, sette dem på prøvelser direkte på TV, hvor publikum hjemme i norske studier samtidig kan konkurrere i de samme utfordringene via mobil eller nettbrett. 

Det brukes 150 liter grønnmaling gjennom sesongen for å holde gulvet i studio perfekt, og hele 8 virtual studio-klare kameraer benyttes i produksjonen, som er koblet direkte til en Unreal Engine spillmotor som rendrer spesialeffekter i sanntid.

– Produksjonsprosessen er uhyre komplisert, forklarer Bård Anders. - Ikke minst det å i seg selv knytte så mange industrier og teknologier sammen. 120 mennesker fra 18 nasjonaliteter har jobbet sammen for løse de tekniske og produksjonsmessige utfordringene. 

All TV-, spill-, og apputvikling skjer i Norge. 

Samarbeid

For å gjøre Mixed Reality til virkelighet, har The Future Group samarbeidet med Ross Video og Epic Games, i The Future Group-produktet Frontier. Frontier er en svært skalerbar plattform for visuelle 3D-effekter. Ved hjelp av Frontier kan mediehus og produksjonsenheter kjapt lage levende, fotorealistiske effekter og virtuelle sett som er sømløst integrert med mennesker eller fysiske objekter i den virkelige verden.  

Frontier vil være sentral i produksjonen av kommende Interactive Mixed Reality TV-programmer, samt sportsarrangementer og vitenskapelige visualiseringsprosjekter som vil bli annonsert på verdensbasis i 2017. 

Hver uke konkurrerer tre deltakere i en studiosending, ledet av Fridtjof Nilsen. Hollywood møter norske TV-skjermer når de sendes til ulike tidsepoker, som for eksempel det ville vesten, istiden, middelalderen eller juratiden, hvor de skal samle mest mulig poeng før tiden er ute. Vinneren får med seg en stor pengepremie.

Hovedpartnere er Ross Video (global, ledende produsent av utstyr for live TV-produksjon), Epic Games (en av de ledende produsentene av spillmotor-teknologi), FremantleMedia (utviklet Idol, X-Faktor m.m.) og Discovery Networks.

Banebrytende

Under lanseringsdagen med pressen i november, ble kulturminister Linda Hofstad Helleland invitert, og fikk teste ut hvordan den digitale verdenen bringes over til TV-skjermen som skal brukes i programmet. Til stede var også programdirektør i TVNorge og Discovery Networks, Eivind Landsverk.

– Det er ikke hver dag vi bruker ord som banebrytende og innovasjon, forteller han.  

– På det første møtet med gjengen bak denne ideen prøvde jeg å holde et åpent sinn. I TVNorge får vi inn gode pitcher hvert år, opp til 2000 ideer i året. Så det er klart jeg hadde en viss skepsis da jeg møtte The Future Group i lokalene på Tjuvholmen. Men lovnaden ble innfridd, og dette konseptet blir en gamechanger innen norsk teknologi, det er jeg overbevist om. Vi lanserer rett og slett en helt ny måte å oppleve TV på.

– Se for deg at en deltaker sitter i en løpsk gruvevogn i det ville vesten, befinner seg blant dinosaurer i juratiden eller reiser til en fremtid hvor romraketter er blitt dagligdags. På TV-skjermen ser du deltakeren kjøre gruvevognen, mens du på mobilen din kan konkurrere med egen gruvevogn i samme spill, sier Eivind.

Seerne kan konkurrere mot venner eller familie som sitter i sofaen ved siden av dem, eller mot ukjente mennesker landet over, samtidig som de spiller mot TV-deltakerne som konkurrerer på skjermen. 

– Det var destiny at vi møttes, sier Jens Petter til Bård Anders, som nikker enig. 

– TV er klar for en ny epoke, og vi tror “Lost in time” kan redefinere hva TV kan være, sier Bård Anders.

Programmet har tiltrukket seg internasjonale topptalenter i alle aldre. Folk fra 21 - 72 år fra 18 forskjellige nasjonaliteter er med i utviklingen av TV-showet. 

Nye, kommende prosjekter

Våren 2017 er dermed verdt å merke i kalenderen for å ta en titt på TVNorge. Men hvordan tror Bård Anders fra The Future Grup at bransjen og publikum vil reagere?

– Det er alltid spennende å se hvordan publikum reagerer på helt nye konsepter, men vi har stor tro på det vi holder på med, sier han. - Vi tror at dette konseptet har potensiale til å henvende seg til en større brukergruppe enn de som i dag ser på TV, og nettopp dette gjør det så spennende. 

– Responsen vi har fått fra bransjen så langt har vært overveldende, også i Norge, men spesielt fra mediegigantene internasjonalt. 

Er det sannsynlig at det kommer flere slike TV-konsepter fra The Future Group fremover?

-– Vi er allerede kontaktet av over 100 internasjonale aktører, og er i dialog med mange av disse om å produsere fremtidig innhold i plattformen. Vi er også i gang med flere prosjekter i Norge. 

Er dere spente før lansering? 

– Vi gleder oss veldig til å endelig kunne vise hva vi holder på med, sier Bård Anders. –  Det er ikke alltid like enkelt å forklare noe som er helt nytt, men snart vil folk kunne få oppleve hva det er. Lost In Time sammen med Discovery og FremantleMedia er bare begynnelsen, og mulighetene fremover er mange!

 

01.29.17
Geir Bergersen

Søk

Monitor magasin

Twitter

Sony IBC fb.me/2key04Ctr

17.09.2017 - 17:36

Fotball IBC 2017 fb.me/96hFmT6h4

17.09.2017 - 17:30

Kameralansering hos Sony fb.me/79a50Vzn5

15.09.2017 - 15:21

Lokal TV er ikke død, TV Vest satser videre fra Stavanger til Bergen... fb.me/y0Nv11Aa

14.09.2017 - 15:50

Engström satser i Norge og lanserer Nokia OZO, vi omtaler nyheten her... fb.me/HvNbsI5L

14.09.2017 - 15:33

Bransjenytt

Pandora har valgt Premium utgaven av AMIRA kamera som gir de blant annet 2K opptak i ProRes 444, import av egendefinerte 3D LUT og opptil 200fps.

Steinberg Media Technologies GmbH ønsker å invitere til et unikt Cubase 7 launch-party og en uforglemmelig aften på John Dee, Rockefeller i Oslo...

Mediateket har blitt tildelt to viktige anbud i NRK den siste tiden.

I samarbeid med DK-Tecknologies arrangerer Soundware Norge AS et Loudness seminar, tirsdag 18. oktober.

Twentyfourseven AS overtar det norske Maxell-agenturet på profesjonell opptaksmedia. Det skandinaviske selskapet er utleier av teknikk til TV-...

Reality i nord for britiske TV-seere. Nå skal også britene kjempe seg fram til "71º Nord", blir det suksess på britiske TV-skjermer. Gir...

NISS har fått godkjent studieprogrammet årsstudium i film og TV som et høyskolestudium.

Dokumentarfilmen vinner fram i Norge.

Petter Wallace med bakgrunn fra Filmfondet og Produsentforeningen er ny sjef for NRK sin eksterne redaksjon.

NRK lisens ulovlig i forhold til EØS-avtalen.

Nyhetsarkiv

Dr. Ivo Burums profesjonelle liv dreier seg nå i stor grad om mobil journalistikk, eller mojo som man sier på engelsk. Helt siden han kjørte sine fø...

Sony er stolte av å kunne annonsere at en av europas ledende leverandører av kringkastingstjenester, Euro Media Group (EMG) har signert en fireårig...

Rieber-familiens investeringsselskap, Atlantis Vest, har inngått avtale med aksjonærene i Video 4 AS og AVIT Systems A/S om å erverve 100% av aksjene...

Panasonic øker sitt utvalg av Cinema-produkter med VariCam LT, et lett og kompakt kamera som har mange av funksjonene fra 4K VariCam 35.

Canon har lansert EOS 80D – et avansert og velutrustet digitalt speilreflekskamera med alt du trenger for å utvikle foto- og filmferdighetene dine...

En 28 000 lumens laserprojektor, en videovegg med 1,8mm bezel og industriens mest kompakte, 10 000 lumens 1-Chip DLP-projektor er blant nyhetene...

Sony er tilbake på ISE og gjennom temaet «Beyond Definition» avslører de hvordan det nyeste utvalget av innovative AV-løsninger kan inspirere til nye...

Panasonic Visual System Solution vokser seg sterkere på det nordiske markedet for profesjonelle projektorer og skjermer. For å møte etterspørselen ø...

Sennheiser og Neumann mottar hedersbevisningen Outstanding Technical Achievement ved den 31. årlige TEC Awards

Sony Professional har utviklet en guide om fordelene og egenskapene til de forskjellige projektorteknologiene tilgjengelig på markedet.

Monitor nyheter RSS

Syndicate content