Om Vjus er viktigst

Om Vjus er viktigst

Sentralt i Oslo har Anders Øvergaard samlet sin beste lekekamerater i et lokale. Kontorene i Torggata er basen til filmproduksjonsselskapet Vjus, som har et hjerte for gode historier og høye seertall. På internett. - Vi var alle selvstendige filmarbeidere som er drevet av at det gleden ved arbeidet vi gjør. Men vi savnet et fellesskap. Det har vi oppnådd ved å etablere Vjus, - forteller Øvergaard entusiastisk.

Selv om Øvergaard var den som tok initiativet til å starte opp fellesskapet har han overlatt ansvaret for daglig drift til andre. Det handler både om å fordele oppgaver til de som er gode på forskjellige ting, men også for å sørge for mest mulig flat struktur i bedriften. - Vi ønsket at alle skulle få beholde den samme følelsen av kreativ og personlig frihet, som man har som frilanser, i kombinasjon med fordelene og styrken som ligger i å være et fellesskap. I dag er det åtte faste ansatte i Vjus, og de har plasser til frialnsere på kontoret deres, så de kan knytte til seg flere mennesker ved behov. Blant de åtte finner vi folk som dekker de fleste aspekter av filmproduksjon, som regi, casting, animasjon, lyd og musikk, en droneoperatør og selvsagt filmfotografer.

DSC_6530.jpg

Prisvinner i Amsterdam

Anders Øvergaard er en av dem, og beviselig en av de bedre i bransjen. Flere priser vitner om dette, blant annet en Amandapris for beste barne-/familiefilm “Til siste hinder” i 2012, en pris som en litt blyg Øvergaard har valgt å ikke stille ut på kontoret. Nå nylig vant han igjen en pris for sin film Ocean. Panasonic utlyste tidligere i år en internasjonal konkurranse, “Share Your Vision” der bidragsytere ble fristet med en premien på 5000 Euro, såfremt de brukte et Panasonic Eva-kamera til å produsere sin film. Og det var altså Øvergaard fra Norge som stakk av med denne premien. - Vi ville egentlig bare lage en kort film som musikkvideo til sangen “Ocean” av den australske musikeren Gian. Denne konkurransen var et ypperlig påskudd til å få det gjort, forklarer Øvergaard. Prisen ble delt ut av den tyske filmfotografen Matthias Bolliger, som sa følgende, da vinneren ble offentliggjort på IBC i Amsterdam i september: “Ocean er en vakker fremstilling av en ung kvinnes hjemkost etter mange år. Bruken av kamera og nærheten til hovedkarakteren forsterker hvordan historein formidles på en lavmælt, men tydelig måte.”

Views og tilbakemeldinger varmer mest

Både pengepremien og anerkjennelsen blir godt mottatt av Øvergaard, men han avslører samtidig at det som er den største drivkraften er tilbakmeldingene som kommer fra følgere på, særlig Youtube. I tillegg til selve vinnerfilmen, ligger en lengre “Behind-The-Scenes”-film fra produksjonen av denne filmen på Anders´ egen kanal, Andyax. Den tar for seg bakgrunnen for filmen, i tillegg til en grundig teknisk gjennomgang av hvilket utstyr som brukes, og hvorfor, i de forskjellige scenene. -Jeg er ikke en utpreget utstyrsgeek som lesser på med alt mulig for å lage film. Jo enklere, desto bedre tenker jeg. Likevel er jeg opptatt av av vi har det som skal til for å lage en god film, fortellermessig og teknisk.

Og han vier mye tid og energi til å fortelle om hvordan han bruker utstyret sitt. YouTube-kanalen hans har over 260.000 følgere, og som navnet på selskapet antyder, er visninger, eller Vjus, som de kaller det, viktig. -Det var litt som etter Amandaprisen. Man blir både smigret og stolt over den type anerkjennelse, men jeg savnet nærheten til de som ser arbeidet mitt. Det er derfor jeg er så aktiv på YouTube. Det virker ikke som om det høye aktivitetsnivået på nett først og fremst handler om å vise frem egne ferdigheter. Ved å ta en titt på kanalen finner vi flere eksempler på hvordan Øvergaard aktivt jobber for at flere skal formidle med film. - VI har nettopp lansert noe som vi kaller “Filmmakers World CUp”. Tanken er å utfordre folks kreativitet, samtidig som vi bidrar til at folk fra hele verden kan more seg med å lage film. På nettsiden legges det ut delkonkurranser med forskjellige utfordringer, og en jury, bestående av Øvergaard selv, i tillegg til musiker Thomas Leypoldt og skuespiller Nikoline Bangen. De vurdere de innsendte filmene etter tre kriterier; Teknisk gjennomføring, følelsesmessig respons og kreativitet. De tre bidragene som får høyest score i hver runde vises på Andyax YouTube-kanal, og de fem beste i hver runde får poeng etter plassering som de tar med seg i et sammendrag. - Dette er først og fremst en konkurranse for at folk skal få utfordret sin kreativitet, og vist frem sitt talent til et større og annet publikum, forteller Øvergaard, samtidig som han avslører at det også er planlagt noen konkrete premier til sammenlagtvinneren. Uten å avsløre for mye, han kan fortelle at det er filmutstyr. - Men først og fremst vil vi oppmuntre til at folk er kreative og har det gøy med å lage film, samtidig som vi får et godt innblikk i hva som finnes det er ute.

Ingen historie uten teknikk

At Øvergaard først og fremst er opptatt av den gode historien tror vi gjerne på, men han har også en mer teknisk bakgrunn som også imponerer. Da han var ganske ung lagde, og solgte han sine egne steadycams, kalt Walkams. - Det var egentlig litt tilfelding at det ble business av det, forteller Øvergaard. I følge han selv begynte det hele med at han fant ut hvordan han enkelt kunne lage sin egen steadycam. Ganske raskt var det andre som ville ha samme, og dette utviklet seg, uten at han egentlig hadde en plan, til at han produserte og solgte flere stykker i Norge og Skandinavia. - Til slutt hadde jeg solgt over 70 Walkams til folk fjern og nær, men måtte slutte da jeg begynte på filmskole. Han avslører også at, selv om han er stolt av det han fikk til den gangen, nok synes det var mer slitsomt enn morro og lage disse, og tok aldri opp bedriften igjen da han var ferdig utdannet.

Det som kanskje imponerer mest med Øvergaard og folkene i Vjus forøvrig, er ikke simplisiteten i den tekniske produksjonen, selv om det understrekes at det ikke er drivkraften. Faktisk lager de film på en måte som er veldig utstyrsavhengig, faktisk så mye at man kan mistenke de for å lyve. Når de allikevel ikke kan beskyldes for det, er det fordi det jeg kan se av produksjoner disse folkene står bak, virkelig handler om formidling. Dette kommer tydelig frem i måte de bruker og begrunner bruken av utstyret når man ser bakom-filmene. En slider forklares ikke med at det gir fine bilder, men at det er et godt verktøy for å introdusere elementer. En bestemt lyssetting er ikke der for å gi godt lys alene, men det skal bidra til å heve følelsen av at karakteren foretar en endring. I seg selv er ikke dette nødvendigvis geniale trekk, men denne bevisstheten knyttet til utstyrsbruk er forfriskende og modent. Det samme gjelder for alle i Vjus. Morten Rustad, som lager imponerende timelapse når han ikke er daglig leder for det hele, forteller imponerende historier, og tar seg god tid til å gjøre det, noe filmen “Seasons of Norway” er et tydelig bevis på. Det samme gjleder for droneoperatøren, lyddesigneren og alle de andre. Utstyret er viktige, men usynlige hjelpemidler for å fremheve den gode fortellingen.

En ny generasjon

Utover denne skjulte kjærligheten til utstyr, har gjengen i Vjus til felles kjærligheten til sosiale medier, og da kanskje først og fremst YouTube. Og det avslører jo navnet ganske greit. Det er ikke bare at dette digitale utstillingsvinduet gir de enormt god eksponering, men også at de oppnår dialog og relasjon til menneskene som følger med på det de gjør. Derfor er det viktig for de å ha et høyt aktivitetsnivå, hele tiden. Man kan nesten undres over hvordan de har tid til å gjøre andre ting, som å tjene penger for eksempel, med deres høye aktivitetsnivå på nett. Noe av forklaringen ligger selvsagt i at alt det de gjør på internett også er veldig effektiv markedsføring. Dessuten gjør de også aktiviteter sammen, for sine følgere. Harald T. Rosenstrøm, som er regissør og skuespiller, jobber også som rektor ved Solbakken Folkehøgskole. Der har de arrangert Andyax Production Workshop, med 10-15 deltakere fra hele verden. Rosenstøm har fokus på regi, men s Øvergaard har ansvar for utstyr og produksjon. Med seg på dette har de også Thomas Leypoldt, som har ansvar for kreativitet. Disse workshopene bærer preg av å være et samarbeid, og rollene, både blant instruktørene og deltakerne glir litt over i hverandre. I samme ånd som mye av det andre disse folkene gjør, handler det om å komme frem til et godt resultat sammen. Disse kursene er en måte de faktisk også tjener penger på all innsatsen de har lagt ned i å samle views på YouTube.

Sammen er man sterkere

Hver og en av de ansatte hos Vjus har imponerende, personlige CV’er. Når man legger disse prosjektene sammen på en listen, blir den både  imponerende lang, og holder et svært høyt teknisk og faglig nivå. Felles for alle er at de stiller høye krav til seg selv og sitt arbeid, noe som avsløres av deres felles showreel, og vi ser hva de har produsert. Disse folka representerer den første generasjonen som vokste opp med YouTube som alternativ underholdningskanal, og sitter på en kompetanse som den eldre garden kanskje hverken forstår eller mestrer.

Selv om Øvergaard og de andre legger ned betydelig tid og ressurser i arbeid som ikke er direkte betalt, får de jo noe igjen for det fra tid til annen. Pengepremien i “Share Your Vision”-konkurransen er jo et eksempel på det. Vi i Monitor møtte denne gjengen tilfeldigvis på restaurant i Amsterdam i forbindelse med IBC tidligere denne uken. Samme kveld som de hadde fått nyheten om førsteplassen, og vi kan avsløre at det var en sober gjeng som feiret at de nettopp var blitt nesten 50.000 rikere. - Pengene kommer jo selvsagt godt med, forteller Øvergaard, men først og fremst blir disse pengene brukt på å betale de som hjelp til å få laget filmen. Siden dette var et prosjekt der alle deltok frivillig, uten forventning om betaling, kunne sikkert regissøren forsvart å investere summen i utstyr, eller som lønn til seg selv. - Menneskene er likevel den viktigste ressursen, og uten de hadde det ikke blitt noen film. Derfor er det hyggelig å kunne gi tilbake når en får et slikt beløp, litt ut av det blå, avslutter Øvergaard.

FOLKENE I VJUS

Morten Rustad Daglig leder og Timelapser

Morten beskrives som Norges ledende timelapse-fotograf, og har flere ganger laget filmer med stor suksess i inn- og utland. Hans filmer blir brukt som klipp i andre produksjoner, som bilder på demo-skjermer og mye annet.

 Anders Øvergaard Kreativ Produsent

Anders har jobbet med regi, foto og klipp siden han startet sitt eget firma som 16 åring. Han har laget en rekke filmer, både kortfilm og spillefilm, der flere har fått utmerkelser i Norge og i utlandet.

 Marius Ytterdal Lyddesigner

Marius har over 10 års erfaring innen lyddesign, miks, manus og tekstarbeid for film, TV og radio. Han tilfører prosjektene et solid lydbilde.

Nicolai Stigar Animatør

Nicolai er utdannet animatør og har bakgrunn som tegneserie- og kortfilmskaper. Han har laget flere animasjonskortfilmer, og har de siste årenjobbet frilans innen animasjon, grafisk design og klipp, før han ble med på å starte opp Vjus.

 Dmitry Tkachenko Dronepilot og fotograf

Dmitry har lang erfaring som dronepilot og fotograf, og den kombinasjonen gjør han særlig egnet for å levere levende bilder, og stills, fra luften.

Harald T. Rosenstrøm // Regissør og Casting

Foruten å være rektor på Solbakken Folkehøgskole har Harald lang erfaring som skuespiller på scene og i film. I tillegg har han jobbet mye med regi. Han har bidratt i over 20 filmer.

Thomas Leypoldt Komponist

Thomas har komponert musikk til alt fra spillefilm og dokumentarer til reklame og YouTube-videoer. Han prøver å tilby musikk som skaper gjenkjennelighet og bro mellom det som fortelles og den som hører på.

 Jørn Ranum Regissør & Filmfotograf

Jørn jobber kreativt og ofte med natur som tema eller bakteppe. Han ofrer mye for å fange de helt spesielle historiene. Spesielt hans dokumentarfilmer har blitt godt mottatt, og har vunnet mer enn 20 priser for sitt arbeid, i Norge og internasjonalt.


News Showreel: Se den her

Vjus nettside: vjus.no



Nytt fra Sennheiser på NAMM

Nytt fra Sennheiser på NAMM

4K videokamera med avanserte tilkoblingsmuligheter

4K videokamera med avanserte tilkoblingsmuligheter